سه‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲

تاثیر ورزش بر جسم و روان

تحقیقات بسیاری نشان داده است که ورزش علاوه بر اینکه ابزار ارزشمندی برای حفظ سلامت جسمانی است رابطه نزدیکی با سلامت و بهداشت روانی و بویژه پیشگیری از بروز ناهنجاری abcdهای روانی دارد. ورزش از اضطراب و افسردگی می abcdکاهد و اعتماد به نفس را افزایش می دهد. ورزش بویژه در سنین کودکی و نوجوانی مفر سالمی برای آزاد کردن انرژی abcdهای اندوخته شده است و این خود بسیار لذت abcdبخش و آرامش abcdدهنده است

ورزش از جمله روش های مهم تکامل جسمانی ، روانی و اجتماعی محسوب می شود زیرا شرکت درفعالیت های ورزشی افراد را به هم نزدیک می کند راه ها و فرصت های بسیاری را برای ماهر شدن در اجتماع فراهم می آورد و به طور کلی یک فرآیند آموزشی در ابعاد مختلف فرهنگی و اجتماعی برای فرد ایجاد می کند .


ورزش در سلامت و آمادگی جسمانی ، تعادل و ثبات هیجانی ، جلب توجه ، رقابت ، رشد اعتماد به نفس ، تصویر مثبت بدنی و اجتماعی و تامین نیازهای دوستی ، احساس امنیت و تقویت گروهی ، تاثیر فراوانی دارد سلامت روانی از موضوعاتی است که در اثر شرکت در فعالیت های ورزشی می تواند حاصل شود چنین فعالیت هایی بهترین موقعیت را برای رشد معیارهای سلامت روانی فراهم می کند اگر سلامت روانی را به معنای احساس راحتی نسبت به خود و دیگران تعریف کنیم معیارهای آن موفقیت ، تعادل هیجانی ، سازگاری با محیط ، واقع بینی ، احساس ارزشمندی و اجتماعی بودن خواهد بود بنابراین ورزش با فعال سازی چنین معیارهایی نه تنها به بهداشت جسم بلکه به بهداشت روانی هم کمک می کند و همچنین اضطراب افراد با پرداختن به ورزش به میزان بسیار زیادی کاهش می یابد .



  • ورزش و فعالیت بدنی برنامه ریزی شده، باعث تقویت و بهبود دستگاه های بدن مانند: قلب و تنفس و بهبود آمادگی جسمانی در فرد می شود.

  • پرداختن به فعالیت ورزشی سبب تخلیه هیجان می شود.

  • فعالیت های ورزشی گروهی باعث افزایش هوش اجتماعی می شود. (هوش اجتماعی اکتسابی است)

  • ورزش منظم موجب نظم بیشتر در زندگی فرد می شود.

  • ورزش یکی از راهکارهای دستیابی به آرامش و رفع تنش ، استرس و اضطراب می باشد.

  • تحقيقات نشان داده كه پس از اجراي تمرينات و برنامه‌هاي ورزشي حتي در عملكرد شناختي بيماران رواني سالخورده نيز بهبود ديده مي‌شود

  • ورزش موجب پيشگيري از فراموشي و زوال توانمندي‌هاي ذهني در سالمندي مي‌شود. (افزایش ميزان جريان خون در مغز)

  • تمرین های ورزشی همچنین موجب آزاد سازی نوعی فاکتور رشد به نام D.N.F می شود که می تواند نورون ها را درمقابل آسیب وصدمه مقاوم نموده و از بروز بیماری های آلزایمر و پارکینسون تا حدودی جلوگیری کند.


 


ساره آذر نیور / کارشناس ارشد روانشناسی / مسئول کمیته روانشناسی هیئت پزشکی ورزشی اسان گیلان