پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۳

دابت و ورزش

ورزش و فعالیت بدنی در کنار رژیم غذای سالم در کنترل بیماری دیابت نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.در کنار ورزش منظم بیماران دیابتی باید نکاتی را رعایت کنند تا بتوانند بدون هرگونه مشکلی به ورزش خود بپردازند.

دیابت بیماری است که شیوع آن در کشورهای در حال توسعه از جمله کشور ما به طور چشمگیری در حال افزایش است. مبتلایان به دیابت بیش از سایرین در معرض اختلالات بینایی، بیماری های قلبی عروقی، مشکلات کلیوی قرار دارند. بیماران دیابتی می توانند با رعایت رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و کنترل دقیق قند خون و چربی و فشار خون به زندگی خود ادامه دهند. ورزش و فعالیت بدنی در کنار رژیم غذایی سالم همانگونه که به پیشگیری از ابتلا به دیابت کمک کند، در درمان و کنترل بیماری دیابت نیز نقش مهمی ایفا می کند. البته بیماران دیابتی ما باید در هنگام انجام ورزش و فعالیت بدنی نکاتی را رعایت کنند از جمله:



  1. در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 ، قبل و بعد از انجام ورزش باید قند خون توسط دستگاه های گلوکومتر چک شود. در صورتي كـه قندخون كمتر از 100 ميليگرم بـود، بـين 15 تا 30 گرم كربوهيدرات مصرف شـود. هر سهم میوه شامل 15 گرم کربوهیدرات می باشد. در صورتی که قند خون بیش از 250 میلیگرم در دسی لیتر باشد از انجام فعالیت بدنی خودداری کنید.

  2. در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو، در صورتی که قند خون کمتر از 100 میلیگرم در دسی لیتر یا بیشتر از 250 میلیگرم در دسی لیتر بود، ورزش نکنید.

  3. سعی کنید آهسته ورزش را آغاز و به تدیج به شدت ورزش بیافزایید.

  4. وسایل ورزشی مناسب را انتخاب کنید.

  5. جوراب نخی بپوشید و از کفش های ورزشی مناسب که از آسیب به پاهایتان جلوگیری می کند استفاده کنید.

  6. قبل و بعد از انجام ورزش حتما پاهای خود را بررسی کنید.

  7. در صورتی که علایم افت قند را داشتید( لرزش، عرق سرد،...) حتما از نوشیدنی یا مواد قندی که همراه دارید استفاده کنید.

  8. در هنگام ورزش حتما از آب و مایعات غیر قندی استفاده کنید.

  9. در صورتی که ورزش بیشتر از 30 دقیقه طول می کشد حتما از یک سهم میوه، یک لیوان آب میوه ویا یک ساندویچ کوچک استفاده کنید.

  10. چنانچه پیش از شروع ورزش دچار خستگی بی‌علت، کسالت، گیجی، تنگی نفس یا تپش قلب هستید، ورزش نکنید.

  11. در پایان حتما در خصوص انجام ورزش پزشک معالج خود را در جریان قرار دهید.فرناز نوری زاده، مسئول کمیته تغذیه هیئت پزشکی ورزشی استان لرستان