سه‌شنبه ۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۷

هوش عاطفی

تزئینی

روانشناسان علاوه بر توجهی که به تفاوت افراد از لحاظ هوش عملی یا هوش عقلی دارند به جنبه ی دیگری از هوش با عنوان هوش عاطفی توجه دارند.

امروزه روانشناسان علاوه بر توجهی که به تفاوت افراد از لحاظ هوش عملی یا هوش عقلی دارند به جنبه ی دیگری از هوش با عنوان هوش عاطفی توجه کردند و هوش عاطفی را به عنوان یک تفاوت بین شخصیت افراد و میزان بهره هوشی عاطفی مورد مطالعه قرار دادند. کارکردها و عملکرد های افراد به دلیل داشتن درجه هوش عاطفی متفاوت بوده و کل زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد.



هوش عاطفی چیست؟



هوش عاطفی شیوه برخورد فرد با مسائل، فراز ونشیب های زندگی، موقعیت های بحرانی، هیجانی و احساسی را نشان می دهد. به عبارتی هوش عاطفی مجموعه ای از خصوصیات شخصی است، که در سبک زندگی فرد موثر است.



بهره گیری درست از هوش عاطفی و مدیریت احساسات و هیجانات از طریق هوش عاطفی باعث می شود این افراد رضایت بیشتری داشته باشند. شادتر باشند وموقعیت شادی را ایجاد و ازآن استقبال کنند. ارتباط بهتر و موثر تری با اطرافیان برقرار کنند. سازگاری و انعطاف بیشتری با مشکلات عاطفی و هیجانی دارند. از زندگی عاطفی و غنی وسرشاری برخوردارند. داسوز و پر ملاحظه هستند. مسئولیت پذیری بیشتری دارند. از قدرت همدلی بیشتری برخوردار هستند. در نگرش به خود نگاه مثبت تری دارند و خودشان را دوست دارند. خود پذیری بیشتری دارند و با خود راحترند. بیشتر از افراد دیگر پذیرای تجارب احساسی و هیجانی هستند.





اکرم بهمنی/ مسئول کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان یزد


ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.