پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸

تاثیر بازکردن بیش از حد زانو بر ستون فقرات

زانو

ستون فقرات انسان ها در طول زمان تغییر شکل می دهد، و این جزو ماهیت موجودات زنده است. بعد از تولدمان ستون فقرات ممکن است به دلایل متعدد، خراب شود.

اما مهمترین علت طبیعی تغییر شکل ستون فقرات بالا رفتن سن است. هر چه سن افراد بالاتر می رود استخوان ها رفته رفته فرسوده شده و به درجات مختلف ترد و شکننده می شوند.









آسیب دیدگی ها، بیماری ها، ژنتیک و عوامل دیگر هم بر اینکه ستون فقرات در طول زندگی به چه شکلی در آید تاثیر گذارند. همه اینها عواملی هستند که اغلب خارج از کنترل ما هستند.



اما فرم نشستن و ایستادن ما چیزی است که تحت کنترل ماست و باز کردن بیش از حد زانو ها هم یکی از شایع ترین اشتباهات در طرز ایستادن ماست. آنچه می دانیم این است که بد نشستن و بد ایستادن سبب می شود ستون فقرات از فرم اصلی خود خارج شود و اغلب به سمت داخل خمیدگی پیدا کند؛ چرا که الگوهای غلط حرکت و ایستادن بعد از مدتی در زندگی ما تاثیر خود را نشان می دهد.



برای اینکه عملکرد پیچیده بدن را به زبان ساده تر بیان کنیم، می توانیم بگوییم استخوان های ما مسئول سرپا نگه داشتنمان هستند، عضلات مسئول حرکت هستند و اعصاب به عضلات می گویند که چگونه استخوان ها را حرکت دهند. وقتی که می ایستید استخوان ها بر روی هم سوار شده و وزن شما را نگه می دارند. یک اسکلت خوش فرم به عضلات این امکان را می دهد که حداقل نیروی لازم را هنگام ایستادن صرف کنند، یعنی دقیقا همان کاری را انجام دهند که برای انجام آن طراحی شده اند.



حرکت هر یک از مفاصل بر سایر مفاصل بدن چه مفاصل دورتر و چه مفاصل نزدیکتر تاثیر می گذارد (در کل بدن تنها استخوان لامی است که با حرکت خود تاثیری بر سایر مفاصل نمی گذارد).



عملکرد بهینه ستون فقرات نیازمند فعالیت هماهنگ همه مفاصل است. البته این مساله در حرف ساده تر از عمل است.



باز شدن زیاد مفصل یعنی اینکه یک مفصل از دامنه حرکتی اصلی خود بیشتر باز شود. در مورد مفصل زانو معنای آن این است که استخوان های ساق پا با زاویه بیش از ۹۰ درجه نسبت به مچ پا به جلو بروند. هنگامی که سر پا می ایستید باید کف پا و ساق پای شما با هم زاویه مناسب بسازند.









وقتی که می ایستید باید ساق پا و کف پای شما زاویه مناسب بسازند. اگر وزن بدن شما از ستون فقرات به طور مناسب به ساق و کف پا منتقل شود، استخوان ران دقیقا در بالای درشت نی قرار می گیرد و درشت نی هم دقیقا در بالای مچ پا (استخوان قوزک)



وقتی زانو بیش از حد باز شده باشد این استخوان ها به سمت عقب حرکت می کنند و نمی گذارند وزن شما درست به پا منتقل شود. توازن ستون فقرات تا حد زیادی به موقعیت استخوان لگن بستگی دارد؛ زمانی که زانو ها بیش از حد باز شده باشند خیلی دشوار است که استخوان لگن در جای مناسب قرار بگیرد.



وقتی که زانو زیاد باز شود، درشت نی، نازک نی و استخوان ران در ناحیه زانو به عقب خم می شوند و استخوان ران در ناحیه بالای ران به سمت جلو خم می شود. این حرکت رو به جلوی استخوان ران، استخوان لگن را نیز به دنبال خود می کشد.



ستون فقرات هم به دنبال آن از حالت توازن خارج می شود و نتیجه این می شود که در ناحیه کمر به ستون فقرات فشاری نامحسوس وارد می شود.



در نتیجه زیاد باز کردن زانو و یا هر مفصل دیگری نباید بیش از حد باشد. بعد از گذشت چند سال این فشار نامحسوس بر کل اسکلت بدن و ستون فقرات تاثیر می گذارد و آن را از فرم صحیح خارج کرده و سبب کمر درد و آسیب دیدگی می شود.







هیات پزشکی ورزشی استان کردستان



منبع : وب سایت greatist


ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.