شنبه ۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱

درمان قفل شدن زانو/تصویری

زانو

گر چه قفل شدن زانو ممکن است با کمی استراحت برطرف شود، اما فکر نکنید درمان شده است. اگر قطعه ای استخوان یا غضروف آن را به وجود آورده باشد، آسیب جدی زانو ممکن است به دنبال آن بیاید.

بنابراین، هر گونه محدودیت حرکات زانو باید توسط پزشک درمان شود. گاهی ممکن است این اشکال با عمل جراحی برطرف شود.



چنانچه مشکل قفل شدن زانو از نوع کاذب باشد، یا در مواردی همچو آسیب های خفیف زانو و یا ضعف زانو، میتوان با انجام تمرینات زیر موجب پیشگیری و توانبخشی زانو شد، نا گفته نماند این حرکات حتی بعد از عمل جراحی منیسک (مشورت با پزشک) و برای سالمندان نیز مفید می باشد.





1- تقویت عضلات چهار سر ران و همسترینگ از عوامل بازدارنده در آسییب های منتهی به قفل شدن زانو است. انجام حرکات قدرتی مانند اسکوات که در این نوع حرکت توصیه میشود ورزشکار آسیب دیده با استفاده از وزن بدن خود این حرکت را انجام دهد.



 





 



2- در حالت ایستاده قرار گرفته و به طور متناوب وزن بدن را به آرامی از یک پا به پای دیگر منتقل کنید.



 









3- در حالت نشسته پا ها را دراز کرده و عضلات چهار سر ران را منقبض کنید، مدت زمان هر انقباض ۱۰ ثانیه (تکرار ۸-۱۲ بار).



 







 



4- کشش همسترینگ : روی زمین نشسته و یک پای خود را به داخل خم کنید، طوری که کف پایی که خم کرده­اید با ران پای دیگر شما را لمس کند؛ کمر خود را خم کرده و به سمت پای که دراز کرده اید خم شوید به نحوی که انگشتان پا را لمس کنید، چنانچه نتوانستید انگشتان پا را لمس کنید، تا آستانه درد (ناشی از کشش) این حرکت را ادامه دهید. انجام کشش به مدت ۲۰ ثانیه برای هر پا (برای هر پا ۳ بار تکرار کنید).











5- کشش ساق پا : روبروی یک دیوار بایستید، دست ها را به اندازه عرض شانه باز کنید و بر روی دیوار قرار دهید. در حالی که کف هر دو پا روی زمین است و انگشتان پا رو به جلو، پای راست خود را خم کنید و کمی به دیوار نزدیک کنید، سپس به سمت دیوار خم شوید، در این حال شما باید کشش را در ناحیه ساق پا احساس کنید. این کشش را به مدت ۲۰ ثانیه انجام دهید، سپس پای دیگر (برای هر پا ۳ بار تکرار کنید).



 



 



 







ترجمه و تدوین: کیوان فیروزه ای، هیات پزشکی ورزشی استان کردستان



منابع: www.livestrong.com



www.thewalkingsite.com


ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.