شنبه ۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵

آرنج تنیس بازان

آرنج

اگر در قسمت خارجی آرنج خود درد دارید بدانید که احتمالا به بیماری آرنج تنیس بازان مبتلا شده اید که البته برخلاف نامش در تنیس بازان شایع تر از بقیه ی افراد نیست.

این اختلال به دلیل التهاب و پارگی های ریزی که در تاندون های قسمت خارجی آرنج به وقوع می پیوندد ایجاد می شود و در مشاغلی مثل نجاری، قصابی و کارهایی که با چرخش مداوم دست همراه است بیشتر دیده می شود.



درد شدید است و ممکن است باعث شود که نتوانید کارهای روزمره را انجام دهید. چه کار باید کرد؟

به یک متخصص پزشکی ورزشی که مراجعه کنید ابتدا برای شما بی حرکتی کوتاه مدت به همراه استفاده از یخ درمانی و احتمالا مسکن تجویز خواهد کردو بعد که کمی آرام شدید از شما خواهد خواست که این حرکات ورزشی را انجام دهید:



تمرینات کششی



یک دست را مستقیم به جلو دراز کنید، با دست دیگر سر انگشتان دست دراز شده را به آرامی رو به عقب بکشید .20 -30 ثانیه نگاه دارید. هر کدام 3 دفعه تکرار





یک دست را مستقیم به جلو دراز کنید، با دست دیگر مچ دست را به بالا کشیده و بعد رو به پائین خم کنید. هر با ر 20- 30 ثانیه نگاه دارید. هرکدام 3 دفعه تکرار



تمرینات قدرتی



روی صندلی بنشینید، ساعد دست را روی ران قرار دهید یک دمبل سبک 1 کیلوئی در دست بگیرید و آنرا به طرف بالا تا آنجا که می توانید بکشید، 3 ثانیه نگاه دارید (کف دست رو به بالا) همین حرکت با کف دست رو به پائین انجام دهید





نشسته ساعد روی ران، سر دمبل را در دست بگیرید و آنرا عمودی نگاه دارید، حالا آنرا به چپ بچرخانید بعد از 3 ثانیه آنرا به طرف راست بچرخانید. همین حرکات را با دست دیگر انجام دهید.



البته ممکن است پزشک شما ترجیح بدهد برای کاستن فشار روی اپی کوندیل از بریس استفاده کند:



و یا حتی از روش های جدیدتری مثل taping بهره ببرد:

 



طب سوزنی هم گاهی موثر است:



اما گاهی اوقات قضیه به این سادگی فیصله پیدا نمی کند اینجاست که باید از روش های تهاجمی تری مثل تزریق کورتون استفاده کرد:



و البته این اواخر روشی که موفقیت زیادی در درمان پیدا کرده PRP است:



(مولفین در چند مورد تزریقی که انجام داده اند به نتایجی خوبی دست یافته اند)



البته پس از بهبودی یادتان بماند که همواره ممکن است مبتلا شوید پس اگر تنیسور هستید تکنیک خود را اصلاح کنید و حین زدن بک هند مچ خود را بیش از حد به عقب خم نکنیدو اگر شغل دیگری دارید مراقب باشید فشار بیش از حد و غیر اصولی به آرنج خود نیاورید.

 



دکتر امید مرجمکی – مسئول کمیته آموزش هیات پزشکی ورزشی استان البرز