شنبه ۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴

مسئول کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان مرکزی:

هنگام تمرین آب به تناوب بنوشید نه یکباره

مرکزی

آیدا غفاری مسئول کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان مرکزی با حضور در سیمای استان نکاتی کاربردی در خصوص تغذیه ورزشکاران بیان کرد .

متن گفتگوی مسئول کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان مرکزی به این شرح است:



ورزشکار به چه افرادی گفته می شود ؟



 ورزشکاران را می توان  به دو دسته تقسیم کرد : دسته اول  افرادی  هستند که به صورت تفریحی ورزش می کنند و دسته دوم ورزشکاران حرفه ای هستند.انجام ورزش به صورت تفریحی سبب  تقویت سیستم ایمنی بدن شده  و برای سلامتی بسیار مفید است..



ورزشکاران حرفه ای ، افرادی هستند که در سطح مسابقات فعالیت می کنند، و به دلیل انجام  ورزش روزانه ، پر تنش و داشتن ساعات طولانی تمرین به نیروی بدنی زیادی نیاز دارند .



 آیا رژیم غذای این دو گروه باهم متفاوت است ؟



 بله ، تغذیه در ورزش حرفه ای بسیار اهمیت دارد، به دلیل آنکه انجام ورزش در سطح حرفه ای همچنین استرس مسابقات برخلاف دسته اول سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن ورزشکاران می شود و اگر تغذیه مناسبی نداشته  باشند ، احتمال ابتلای آنها به بیماری های فصلی یا عفونی افزایش می یابد از این رو داشتن یک تغذیه مناسب می تواند در کاهش بیماریها و استرس بسیار موثر باشد.



همچنین جنسیت و گروه سنی ورزشکار نیز در تعیین نوع رژیم  و برنامه غذایی وی موثر است ، به طور مثال یک ورزشکار خانم  به کالری کمی نیاز دارد در حالی که آقایان به دلیل حجم عضلات و قد بلندتری که دارند باید انرژی بیشتری دریافت کنند.



مواد غذایی ضروری بدن یک ورزشکار حرفه ای شامل چه موادی می شود ؟



اولین نکته ای که یک ورزشکار حرفه ای باید با آن توجه نماید میزان آب دریافتی بدن وی است، ممکن است ورزشکار به علت  داشتن استرس و .... دچار کم آبی شده بدون آنکه احساس تشنگی کند، کاهش حتی یک درصد از آب بدن  سبب کاهش بسیار در عملکرد ورزشکاران می شود . یک ورزشکار در طی ساعات تمرین باید هر 15 دقیقه 200 سی سی آب  مصرف کند ، خوردن آب در یک مرحله و به مقدار زیاد توصیه نمی شود  بلکه آب را باید در فواصل زمانی معین و به میزان کم مصرف کنند تا دچار کم آبی نشوند .



دریافت کالری و انرژی کافی از طریق مواد غذایی برای ورزشکاران نیز بسیار اهمیت دارد . این انرژی می تواند از منابع کربوهیدرات تامین شود، البته توصیه ما به ورزشکاران استفاده از کربوهیداتهای پیچیده مانند انواع نان های سبوس دار، برنج ، سیب زمینی و....  می باشد زیرا به مدت طولانی تری قند خون را حفظ نموده  و از افت انرژی جلوگیری می کند.



 مصرف پروتئین ها نیز بسیار پراهمیت است ، ورزشکارانی که در سطح متوسط  یا شدید فعالیت می نمایند حتما باید به مقدار کافی از پروتئین های درجه یک شامل تخم مرغ ، گوشت سفید،  گوشت قرمز،  لبنیات استفاده کنند.



در این بین مصرف لبنیات اهمیت بسیاری دارد، زیرا مهمترین منبع کلسیم بدن محسوب شده  و استحکام استخوان بدن ورزشکار، را تامین می کند .



همچنین ورزشکاران بسته به نوع رشته ورزشی که فعالیت می کنند و شرایط بدنی که دارند می تواند با مشاوره کارشناسان تغذیه از ویتامین ها  ، مواد معدنی  و مکملهای ویتامینه نیز استفاده کند.