پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶

علل ترس از موفقیت در ورزشکاران

ترس

آیا واقعا ترس از موفقیت وجود دارد ؟واقعا چگونه ممکن است کسی از این حس فوق العاده ای که پیروزی با خود به همراه دارد هراس داشته باشد ؟ این ترس باعث می شود تا افراد از دستیابی به اهداف و رویاهایشان شوند به نظر می رسد ترس از شکست خیلی منطقی تر باشد تا از ترس از موفقیت موضوع چیست ؟ در اینجا به دلایلی که باعث این نوع ترس در افراد می شود اشاره می کنیم .به آنها فکر کنید شاید موضوع برایتان جا بیفتد.

1-تغییر : تغییر به خودی خود ترسناک است. بدون تغییر بودن و بدون فکر زندگی کردن به نظر راحت تر میرسد. زندگی روی دنده اتومات خیلی سهل تر و آسان تر می باشد. تغییر ما را به دنیای ماجراجویی و هیجان می برد که بسیار پیچیده است.



2-انتظار ها بالا میرود. عامل دوم ترس از این است که مردم از ما توقع موفقیت دوباره دارند. یک مشاور روانی جدید برای اجرا در سطحی متفاوت از سطوح قبلی. گویا شما کاملا هوشیار هستید که دیگران نظاره گر و منتظر موفقیت دوباره شما هستند.



3- سطح همیشه بالا میرود. مثلا زندگی عادی و روتینهای رفتاری شما دیگر پاسخگو نیست. شما مجبور به تغییر معیارهاو روشهای ساده زندگی به روشهای جدید می باشید.



4-شما مورد توجه افراد بیشتری قرار خواهید گرفت. مثلا اگر یک آدمی هستید که  خلوت خودتان را دارید و خیلی اهل گفتگو و معاشرت نیستید، در صورت موفقیت مجبور به انعطاف (سازگاری) دراین مسائل هستید.



5-  زندگی دیگر راحت و ارام نیست. قهرمانان و هنر پیشه ها این گلایه را به عنوان بزرگترین شکایت مطرح می کنند. آنها از این شاکی هستند که دیگر هیچ زندگی خصوصی ای ندارند و همه جا، مورد توجه و زیر ذره بین هستند. همیشه باید بادی گارد استخدام کنند و برای امنیت مالی و جانی خود همیشه دچار نگرانی هستند.



6-همیشه از خود می پرسید که آیا دوباره می توانم انجامش دهم؟ همیشه با خود می گوید که شاید اولین موفقیتم اتفاقی بود و شاید اگر بار دوم موفق نشوم مردم بگویند که بار اول هم اتفاقی بود که این فشار را برای مسابقه دوم زیاد می کند حتی ارزش موفقیت در مرحله اول را برایتان پایین می آورد.



7- دچار تغییرات زمانی خواهید شد. زمان کمتری خواهید داشت چرا که برای حفظ سطح اول در مسابقات بعدی احتیاج به زمان بیشتری برای توجه به جزئیات خواهید داشت.



8-دیگران از شما توقع دارند که یک سبک  داشته باشید. از ستاره های مشهور توقع میرود که صاحب استایل و امضا باشند که در صورت موفقیت از شما هم این توقع میرود که در موفقیت جدید رفتار درستی داشته باشند.



9-بالا ماندن و موقعیت بالا را حفظ کردن به مراتب سخت تر از بالا رسیدن است، درست است که موفق شده اید اما تکرار موفقیت سخت تر است. زمان بیشتری می طلبد برنامه ریزی بیشتری می خواهد با توجه به محدودیتها و اجبارهای جدید تمرکز بیشتری لازم است تا بتوان همان جایگاه را حفظ کرد.



10- وقتیکه از دیگران جلو می زنید دشمنان بیشتری خواهید داشت. شاید خیلی ها از موفقیت شما خوشحال شوند ممکن است بعضی جبهه بگیرند و روی دیگری از خود نشان دهند.



11-موفقیت شما را محدود می کند مثلا  وقتی یک هنر پیشه بهترین هنر خود را در یک نقش ارائه میدهد، همیشه با آن نقش در خاطر ها به یاد می ماند و باید بتواند مدیریت شغلی را داشته باشد. شما هم وقتیکه در یک بازی خیلی عالی عمل می کنید به عنوان تنها کسی که می تواند خیلی خوب باشد شناخته می شوید.



12- موفقیت دید شما را نسبت به خودتان تغییر می دهد. مثلا همیشه فکر می کردید که آیا می توانید در چیزی موفق باشید شاید حتی شایستگی را در خودتان نمی بینید، شاید دیگران به شما گفته بودند که تو لایق پیروزی نیستی اما شما حداقل می دانستید که یک فرد متوسط هستید. اما زمانیکه به موفقیت دست می یابید مردم از شما راهنمایی رهبری و الگو بودن را طلب می کنند و اینگونه است که نظرتان راجع به خودتان برای همیشه عوض می شود.







تهیه و تنظیم:  مسلم محمدی تحصیل، دکتر افسانه صنعت کاران



کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان البرز