شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲

اضطراب قبل از مسابقه منبع انرژی است

اضطراب

یان تورپ (Ian Thorpe)، اینگ دی بورجین (Inge DeBruijn) و لنی کرایزلبرگ (Lenny Krayzelburg) مدال طلا در المپیک 2000 سیدنی را برده اند. با این وجود، به همان اندازه که این شناگران با تجربه اند، به همان اندازه هم اعتراف کرده اند که موارد زیادی با حملات شدید عصبی و احساس اضطراب مبارزه کرده اند- حتی گاهی این مبارزه، به لایه های درونی اعتقاد و باورهای آنها نیز رسیده است! اجازه دهید که از نظر روانشناسی ورزشی این موارد را بررسی کنیم و ببینید که چگونه شما هم می توانید از آنها استفاده کنید.

یان تورپ گفت که در بازی المپیک، او انتظار نداشته که هیچ گونه استرسی را تجربه کند - اما زمانی که تعداد زیادی از تماشاچیان شروع به تشویق او کردند، احساس کرده که احساسات درونی اش زیاد می شود، این احساس دقیقا همان هیجاناتی است که بسیاری از ورزشکاران در زمان استرس زیاد تجربه می کنند.  با وجود این، او موفق به کسب رکورد جهانی 400  متر آزاد شده است و یک ساعت بعد صاحب رکورد جهانی دیگری در شنای امدادی 4*100 متر شد.



اینگ دی بروجین بیان کرد که همواره عادت داشته که به مبارزه با حملات شدید اضطراب آنهم در بالاترین سطح خود بپردازد، اما گفت (یک روز قبل از مسابقه) او  اعتماد به نفس خود را بازیابی می کرده و آماده رفتن به مسابقه می شده است. از یک طرف کسب  مدال طلا در المپیک هدف اصلی او بود، از طرف دیگر باید این واقعیت را در نظر گرفت که او قبلا هرگز در بازی های المپیک حضور نداشته بود، بنابراین تقریبا می توان مطمئن شد هنگامی که برای اولین بار برای مرحله فینال المپیک به سمت سکوی استارت قدم برمی داشت، دقیقا او هم همان نوع فشار عصبی یان تورپ در شنای آزاد 400 متر را تجربه می کرده است. با این حال او موفق به کسب رکورد جهانی پروانه 100 متر شد (نهمین رکورد جهانی او در سال).اما در مورد لنی کرایزلبرگ که وقتی در استخر شنا می کند، دارای اعتماد به نفس و ثبات افسانه ای است و برخی معتقدند که او شبیه ماشین یا آدم آهنی است. اما  او هم گفته است که قبل از مسابقه فینال دچار اضطراب بالایی بوده است. اما، برخلاف یک کشمکش نزدیک با جاش واتسون، او برنده شد- همان چیزی که ازیک قهرمان واقعی انتظار می رود. هنگامی که شما دفعه بعد و نزدیک یک مسابقه شنا احساس اضطراب کردید! این دو مطلب مهم را به خاطر بیاورید. اول اینکه، هر کس دیگری هم جای شما باشد، دقیقا همین احساس را دارد. این موضوع، خیال شما را راحت می کند که بدانید شما تنها کسی نیستید که این حس را تجربه می کند! اگر این قهرمانان بزرگ هم اضطراب را تجربه می کنند، یعنی که همه باید این مسیر را طی کنند. به عبارت دیگر اضطراب برای همه وجود دارد اما پاسخ ما به این اضطراب است که مهم می باشد.  همانطور که ملاحظه می کنید اضطراب یک انرژی است) و این دومین مطلبیست که باید به یاد داشته باشید (انرژی اضطراب میتواند برای اجرای شما مورد استفاده قرار بگیرد! این همان  کاریست که قهرمانان انجام میدهند، آنها از آن به نفع خود استفاده میکنند، در حالی که ورزشکاران دیگر اجازه می دهند تا استرس نابودشان کند. در واقع، اگر یک شناگر اصلاً مضطرب نباشد،   ممکن است توان و انرژی مورد نیاز یک شناگر را نداشته باشد! داشتن کمی اضطراب یک مزیت است، نه یک نقطه ضعف. استرس به این دلیل مفید است که می تواند برای شما سوخت اجرای مسابقه را فراهم کند. این را در مسابقه مهم بعدی خود  به یاد داشته باشید - از استرس به اجرای شنای خود کانال بزنید و بدن خود را رها کنید تا قدرت باور نکردنی این انرژی برای اجرای مسابقه به کار گرفته شود.





 ذهن شما همیشه نیازهای بدن شما را فراهم خواهد کرد - و یکی از این نیازها، انرژی ناشی از اضطراب است.







ذهن بدن را کنترل می کند



ذهن نامحدود است



به امید بهترین موفقیت ها





مریم افشاری، دکتر افسانه صنعت کاران



کمیته روانشناسی ورزش هیات پزشکی ورزشی استان البرز





منبع:                                   http://swimming.about.com/od/swimmingmindtrainingtips/.htm




ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.