یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰

نکاتی در خصوص مربیگری والیبال

بازیکنان خود را بشناسید. سخت ترین قسمت مربیگری والیبال، دانستن این موضوع است که چه زمانی حمله کنید و چه زمانی عقب بکشید.

شما می خواهید بازیکنانتان را تا حد امکان بهترین کنید و برای این کار باید آنها را به چالش بکشید. موضوع مهم این است که هر بازیکنِ تیم، دارای شخصیت، آستانه تحمل و مکانیسم کنارآمدن با شرابطِ متفاوتی است. دانستن این ویژگی های شخصیتی به مربیان کمک می کند تا بازیکنانشان را بهتر بشناسند.





هر بازیکنی را کشف کنید



بعضی از بازیکنان نیاز دارند که یک نفر دائم در کنارشان باشد و روی تمام تمریناتشان تمرکز کند و به آنها انگیزه بدهد. برخی دیگر مشورت می کنند اما نمی خواهند به کسی وابسته باشند. به این نکته دقت کنید که بین این دو بازیکن، اختلاف زیادی وجود دارد.



 زمانی که شما بر سر بازیکنتان برای دفاع بهتر فریاد می زنید، او چه واکنشی نشان می دهد؟ آیا بازی اش بهتر می شود و ایرادش را اصلاح می کند، یا او هم فریاد می زند و عصبانی می شود؟





راه کارساز را کشف کنید



وقتی شما بازیکنانتان را بشناسید، می دانید که باید روی چه کسی تسلط داشته باشید و روی چه کسی نه.



در نظر داشته باشید که در صورت مدام انگیزه دادن، اعتماد به نفس بازیکنانتان را از آنها می گیرید و نمی گذارید که روی پای خودشان بایستند و این کار در طولانی مدت به بازیکنان آسیب خواهد رساند. وقتی که آنها وارد تیم دیگری می شوند، آیا مربی جدیدشان هم تا این حد به آنها انگیزه و بازخورد می دهد؟ به بازیکن یاد دهید چگونه خودش را آگاه کند و برای همیشه خوب بازی کند.





فشار آوردن مؤثر نیست



بازیکنان را به چالش بکشید تا بهتر و بهتر بازی کنند اما مراقب آستانه تحمل آنها نیز باشید. این یک بازی است و بهتر است جنبه تفریح داشته باشد. برخی اوقات تمرینات را سبکتر برگزار کنید و اجازه دهید بازیکنان با آرامش و تفریح بازی کنند.



 



 



ورزش = زندگی



فراموش نکنید، شغل شما تنها مربیگری والیبال نیست. اگر شما با بازیکنان جوانتر کار می کنید، مسائل زیادی بین ورزش و زندگیشان وجود دارد و شما می توانید مطالب زیادی به آنها آموزش دهید که به آنها در زندگیشان کمک خواهد کرد. به آنها یاد دهید چگونه فراتر از چیزی که هستند، بشوند. به آنها یاد دهید بر موقعیتهای بد فائق آیند، به یکدیگر اعتماد کنند و تکیه کنند و راه چگونه موفق شدن را به آنان بیاموزید. هر روز در زمین والیبال، درس های زیادی برای یادگیری بازیکنان و مربیان وجود دارد. این فرآیند یادگیری را دنبال کنید.



 



تهیه و تنظیم:  محمد رضا اویسی، دکتر افسانه صنعت کاران



کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان البرز


ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.