دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸

خود گفتاری مثبت

روانشناسی

در تمام طول روز، بیشتر مردم یک نوع دیالوگ را در ذهن خود مرور می کنند. اگر به این دیالوگ گوش کنید، برای شما جای سوال خواهد بود که چگونه با داشتن چنین گفتگوی ذهنی، کارهای خود را به پایان می رسانید!

در طول روز، چند بار وقت خود را برای توجه به افکار و  عقاید منفی بافانه صرف کنید. چند بار در حال سرزنش کردن خود برای عدم توانایی انجام یک کار بودید و یا اینکه با خود گفتید: "وای... چقدر این کار سخت است! "؟



در دست گرفتن کنترل این افکار برای هر یک از ما کار سختی خواهد بود؛ مخصوصاً برای ورزشکاران.  درحقیقتایجاد و حفظ خودگفتاری مثبت از اصول برنامه های افزایش تمرکز است. در واقع برای هر ورزشکار، زمانی افکار منفی بروز می کند که فرد دچار عصبانیت و پس از آن نگرانی از عدم موفقیت می شود.



پس چگونه می توان جلوی این افکار منفی را گرفت؟



وقتی یک بسکتبالیست، پرتاب آزاد انجام می دهد، در ذهنش این فکر می آید که "من پرتابم را خراب می کنم" ونیاز به جایگزینی با افکاری چون: "من این پرتاب را در حلقه می اندازم می باشداین روش در همان ابتدا کارساز نخواهد بود؛ اما بمرور زمان، با تکرار افکار مثبت در ذهن، نهادینه خواهد شد و پس از این مرحله بصورت یک عادت خودگفتاری مثبت درخواهد آمد.



موضوع دیگر در خودگفتاری مثبت، قابل باور بودن و امکان اجرایی کردن افکار استبه نتیجه رساندنِ یک پرتابِ آزاد، به سادگی خراب کردن آن است. درنتیجه این نوع نگرش برای یک ورزشکار حرفه ای در رده های بالا، قابل قبول خواهد بودایجاد انگیزه ای برای خود مانند ورزشکار برتر فصل NBA  شدن، با نتایج افکار مثبت برابری نمی کند، زیرا،  نتایج آن به سرعت قابل مشاهده نیست و همچنین این پیام ممکن است باور کردنی نباشد.  بررسی ها نشان داده اند که خودگفتاری مثبت یک ورزشکار، اگر به صورت مستمر ادامه داشته باشد، سبب حرفه ای تر شدن او می گرددهمینطور منفی بافی دقیقاً تأثیر عکس آنرا خواهد داشت.



افکار منفی زمانی آغاز می شوند که در طول تمرین یا مسابقه خود را بخاطر یک اشتباه سرزنش کنید. مسلماًً افکار منفی به اعتماد بنفس آسیب میزنند و باعث می شود که از ورزش لذت نبرید.





چگونه می توانید افکار منفی را به افکار مثبت  مبدل کنید؟



دکتر کار،  خود گفتاری را به عنوان گفتگوی خود آگاه و نا خودآگاه که قبل و بعد از هر مسابقه در ذهن پدیدار می شود، می شناسد. او خودگفتاری مثبت را بعنوان یکی از متدهای افزایش رقابت پذیری می داند.  خودگفتاری، بر روی اعتماد بنفس و هیجانات شما موثر است و اعتماد به نفس و هیجانات شما  هم در قابلیتهایتان مؤثرند.



او میگویدورزشکاران حرفه ای که درگیر افکار منفی هستند، نتایجی همچون ناامیدی، عصبانیت و اضطراب را خواهند داشتاین هیجانات، سبب تنفس سخت، افزایش تنش عضلانی و کاهش تمرکز میشود که مسبب توانایی کمتر آنها میگردد.



اما ازطرف دیگر،  از نتایج داشتن افکار مثبت در ورزشکاران، آسودگی خاطر، خونسردی و تمرکز است که در نتیجه شانس بیشتری برای موفقیت ایجاد می کند. "خودگفتاری  مثبت، سبب ازبین رفتن درگیری های ذهنی برای اجرای فعالیت ها می شود.







راهکارهای زیر را جهت افزایش خودگفتاری مثبت امتحان کنید:




  1. در مدت یک هفته،  خودگفتاریهای خود را یادداشت کنیدببینید چند درصد منفی باف هستید و چه زمانی دچار افکار منفی می شوید؟

  2. افکار منفی خود را در مرحله اول به افکار مثبت تبدیل کنید.



چگونه می توانید افکار جدیدی را در مورد آینده پدید آورید؟



دانستن موقعیت هایی که دچار افکار منفی می شوید به شما کمک می کند تا متوجه شوید که چه عکس العملی در چنین مواقعی می توان داشت تا دارای  خودگفتاری مثبت شوید.





گام هایی در جهت عادت به خود گفتاری مثبت



 یک عبارت کلیدی انتخاب کنید.



برای ایجاد یک خودگفتاری مثبت مؤثر، یک یا دو عبارت کلیدی انتخاب و در طول تمرین تکرارشان کنیدیک عبارت ساده مانند "من می تونمیا "بجنب، بجنب، بجنب"و یا هر عبارت دیگری که آنرا بارها با خود تکرار کنید.اگر تکرار این عبارات با اهنگ به شکل اواز بیان شوند، اثر بخش تر خواهند بود



 سناریوهای همزمان را امتحان کنید.



زمانی که تکرار عبارات برای شما بصورت یک عادت درآمد، آنرا بصورتی که دوست دارید و تأثیر بیشتری بر روی شما دارد، گسترش دهید. برای مثال زمانی که دوچرخه سواری میکنید یا درحال کوهنوردی هستید، با خود بگویید:"من کوهنورد بزرگی هستم" یا "قبلاً دوبرابر این کار را انجام دادم". اگر هم بصورت ناخواسته از دور خارج شدید بگویید: "برای هر کسی، هر اتفاقی ممکن است بیافتد که شامل من هم میشودعیبی ندارد."



تصویر مثبتی در ذهنتان ایجاد کنید.



عبارات تاکیدی و کلمات مثبتی که انتخاب کرده اید و تکرار می کنید، سبب ایجاد تصویری از فعالیت مورد نظر شما می شود. تصاویر و افکار مثبت، بر انگیزه شما بسیار مؤثر خواهند بودتمرین خودگفتاری مثبت، یکی از راه های دستیابی به توانمندی های حرفه ای بیشتر است.





تهیه و تنظیم:  مریم عسگری، دکتر افسانه صنعت کاران



کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان البرز



 



منبع



http://www.peaksports.com/sports_psychology_blog/?p=۳۶۹۰


ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.