دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲

پنج راز موفقیت ورزشکاران المپیک

المپیک

در اینجا قصد داریم با پنج تمرین ذهنی که ورزشکاران المپیک به عنوان رمز موفقیت خود یاد کرده اند، بیشتر آشنا شویم.


  1. نتیجه مورد نظر خود را مجسم کنید.



بسیاری از قهرمانان از تکنیک های تصویر سازی ذهنی یا تجسم در رقابتهای خود و اجرای آن ها در نقطه ی اوج استفاده کرده اند. با توجه به برخی مطالعات و بررسی ها بیان شده که تمرین ذهنی تقریبا به کارایی و اثرگذاری تمرین بدنی است. با یک بررسی منتشر شده در مجله ورزش و روانشناسی تمرین در ۱۹۹۶ پی بردند که تصور ذهنی بلند کردن وزنه، موجب تغییرات واقعی در فعالیت های ماهیچه ها می شود. پژوهشگر آنگی لوان (Angie LeVan) در روانشناسی امروز می نویسد که "تصویر سازی ذهنی بر فرایندهای بازشناختی مغز تاثیر می گذارد: کنترل حرکت عضلانی، توجه، ادراک، برنامه ریزی و حافظه. بنابراین مغز برای انجام واقعی طی تصویر سازی آموزش داده می شود. " هم چنین محققین به این نکته پی برده اند که تمرین ذهنی می تواند انگیزه حرکت، اعتماد و خودکارآیی را افزایش دهد، اجرا و انجام حرکات عضلانی را بهبود بخشد؛ مغزتان را برای موفقیت آماده کند، حالت خلسه ذهنی و نشاط آور را افزایش دهد. اما تجسم بیشتر از تفکر درباره یک رویداد یا اتفاق آنی است. هنگامی که قهرمانان تصویر سازی را به کار می گیرند، آن ها در واقع اتفاق در حال روید را در ذهنشان احساس می کنند. طی تصویر سازی شخص تمامی  احساسش را در تجربه شکل می دهد. دکتر جان داکلوتر(JoAnn Dahlkoetter) روانشناس ورزشی درباره مراجع اسکیت باز سرعتی خود نوشت : (او حرکت پا به طرف جلو را احساس می کند، صدای شکافتن برف با اسکیت را  می شنود، خودش را در حرکت روبه جلو در رقابت می بیند. او تمامی عوامل و جزئیات مسابقه را قبل از اجرایی کردن حرکتش تجربه می کند).






  1. روزانه مدیتیشن کنید



جامی آندرسون ورزشکار اسنو بوردر در اسلوپ استایل سومین مدال آور برنده بازی ها بود. اما راز موفقیتش چه بود؟ دانستن این نکته که در میان بزرگ ترین رقابت زندگیش چگونه آرام و راحت باشد. آندرسون به واشنگتن پست گفت : (من خیلی عصبانی بودم حتی نمی توانستم چیزی بخورم. سعی می کردم خودم را آرام کنم. مقداری موزیک مدیتیشن گوش دادم، مقداری عود سوزاندم، شمع را روشن کردم، سعی کردم کمی یوگا و مدیتیشن انجام بدهم. در کل حرکات خوبی بود. خوشبختانه بسیار خوب خوابیدم و این موفقیتم را تثبیت کرد. (بسیاری از بازیکنان موفق دنیا از مدیتیشن به عنوان تمرینی بسیار مناسب نام برده اند)






  1. افکار نا خوشایند را از سرتان بیرون کنید(خودگفتاری منفی را کنترل کنید)



آیا افکارتان باعث بهبود عملکردتان می شود یا خودگویی شما باعث ترس، عدم اعتماد به نفس و احساس بی ارزشی  و بهم ریختگی شما می شود؟ قهرمانان بزرگ توانایی کنترل بر خودگفتاری خود را دارند و موفق به بیرون راندن افکار ناخوشایندی خود می شوند. طبق نظر روانشناس آنتونیس هاتزیگورگیادیس Antonis) Hatzigeorgiadis)) خود گفتاری انگیزشی و آموزشی به طور خاص به قهرمانان موقعیت برتر رقابت می دهد. هاتزیگور گیادیس در یک مصاحبه مطبوعاتی چنین گفت: ذهن، عمل را راهنمایی می کند. اگر ما در قاعده مند کردن افکارمان موفق هستیم، این مسئله به رفتارمان کمک خواهد کرد.






  1. اهداف را هوشمندانه تر تنظیم کنید



تمامی قهرمانان المپیک دارای یک هدف روشن و رویاهای بزرگی میباشند. زمانی آن ها قهرمانان جوانی بوند که برخلاف انتظار می توانستند رویای رقابت بر علیه بهترین ها را در میدان داشته باشند. اسکیت باز سرعتی دان جانسن (Dan Jansen ) که برنده طلای المپیک در ۱۹۹۴ شد گفت: هر چه اهدافتان را بالاتر در نظر بگیرید، برای رسیدن به آن تلاش بیشتری باید بکنید. در جایی دیگر یکی از شنا گران المپیک میگوید: (دو تا از مهم ترین بخش های هدفگزینی یکی اینست که آن ها را یادداشت کنید و دیگری این که در جایی قرار دهید که هر روز دیده شود. من معمولا آیینه حمام یا در یخچال را توصیه می کنم؛ دو مکانی که همیشه به آن نگاه خواهید. هنگامی که اهداف ایجاد و در مقابل چشم قرار می گیرند، بهترو خاص تر تعقیب می شوند) طبق  نظر مولف نیروی عادت، چارلز دوهیگ( Charles Duhigg )، افراد اغلب در هنگام خلق  اهدافشان انتخاب اشتباه انجام می دهند.






  1. با جریان ذهنی آرام همراه شوید



وارد شدن در یک جریان ذهنی آرام (اغلب به عنوان حالت خلسه و تمرکز ذهنی بالا) به قهرمانان، برای دست یابی به بهترین عملکردشان کمک می کند. حالت سیال به عنوان یک حالت ذهنی تعریف می شود که در آن فرد اندیشه و آگاهی خود را تعالی می بخشد  و به یک حالت اوج راحتی و تمرکز اطمینان بخش، آرامش و اعتماد می رسد.







تهیه و تنظیم:  رضوان رشنو، دکتر افسانه صنعت کاران



کمیته روانشناسی ورزش هیات پزشکی ورزشی استان البرز





منبع :



http://www.huffingtonpost.com/۲۰۱۴/۰۲/۱۱/mind-hacks-from-olympic-a_n_۴۷۴۷۷۵۵.html


ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.