پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷

نقش تغذیه در کنترل استرس ورزشکاران

استرس

استرس در ورزشکاران می تواند عملکرد ورزشکاران را در هنگام مسابقه مختل کند و تغذیه مناسب در ورزشکاران می تواند در کنترل استرس ورزشکاران نقش مهمی ایفا کند.

استرس یک فشار و نیرویی بیش از حد تحمل فرد است،   در واقع پاسخ افراد  به یک سری از محرک های درونی و بیرونی باعث ایجاد استرس می شود.

از جمله مواد غذایی که باعث افزایش استرس می شود، کافئین آن هم در مقدار زیاد است. این نکته که کافئین در ابتدا باعث هوشیاری موقت، فعال کردن سیستم عصبی، عضلانی و قلبی می شود، از اثرات کوتاه مدت کافئین است. اثرات بلند مدت کافئین در مقدار زیاد، استرس و هم چنین دفع آب از طریق ادرار به علت خاصیت مدر بودن کافئین است که برای ورزشکاران می تواند باعث بروز مشکلاتی شود.

 همچنین مصرف مواد غذایی حاوی قندهای ساده و نمک زیاد در بروز استرس نقش دارند. پس بهتر است از مصرف قند، شکر، نوشیدنی های حاوی شکر و مواد افزودنی و نمک زیاد و غذاهای فرآوری شده نظیر غذاهای کنسروی، سوسیس و کالباس و... و. بپرهیزیم. مصرف غذاهای پرچرب با بروز چاقی و تضعیف سیستم ایمنی نقش مهمی در افزایش استرس به دنبال دارد.

حال بدانیم که مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات های پیچیده نظیر نان های سبوس دار، حبوبات با افزایش هورمون سروتونین در مغز در کاهش استرس تاثیر بسیار زیادی دارد. مصرف سبزیجات و میوه جات بخصوص سبزیجات سبز برگ تیره و نارنجی به علت دارا بودن ویتامین C، منیزیم و نیاسین و تقویت سیستم ایمنی در کاهش استرس بسیار کمک کننده هستند.

 حداقل 5-3 سهم از سبزیجات و میوه جات را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید. مصرف غذاهای غنی از امگا 3 نظیر ماهی، مغزها، زیتون و روغن زیتون، کنجد و شاه دانه کمک شایانی در کاهش استرس می کند. مصرف یک لیوان شیر کم چرب قبل از خواب به حفظ آرامش ورزشکاران عزیز کمک می کند.

فرناز نوری زاده، مسئول کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی لرستان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.