شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۶

تنگی کانال نخاعی و ورزش

نخاع

به طور کلی در بیمارانی که دردهای مکانیکالستون فقرات گردنیو کمریدارند و با تغییر وضعیت قرارگیری بدن، شدت درد تغییر می کند، انجام تمرینات ورزشی مناسب در بهبود وضعیت بدن امری ضروری و مفید خواهد بود. چنانچه تنگی نخاع ناشی از فتق دیسک بین مهرهای به داخل کانال نخاعی باشد و ضایعه دیگری مطرح نباشد، تمرینات زیر پیشنهاد می شود.

ورزشهای مناسب برای تنگی کانال نخاعی



تمرین های هوازی شاملپیادهروی، دوچرخه سواری و شنا : این ورزشها را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه، ۳ روز در هفته در برنامه روزانه خود داشته باشید. سپس به تدریج زمان آن را به مدت ۴۵ دقیقه ۵ تا ۷ روز در هفته افزایش دهید. توجه داشته باشید از دویدن و پریدن اجتناب کنید. ورزش های هوازی علاوه بر اینکه یکی از ورزش های خاص این بیماران هستند، تناسب اندام را نیز حفظ می کنند. تمرین های ثبات مرکزیستون فقرات بعد از آموزش به وسیله کارشناسان به صورت انقباض همزمان عضلات عرضی ناحیه تحتانی شکم و عضلات عمقی ستون فقرات انجام پذیرد. تمرینهای مکنزی به صورت راست شدن و خم شدن به عقب در ناحیه کمر که شامل چند تمرین است، توصیه می شود. سعی کنید تقریبا هر روز، انجام تمرین های انعطاف پذیری را به صورت کشش عضلات کمر، شکم، لگن و عضلات ران و ساق در برنامه روزانه خود داشته باشید. بسیاری از ورزش های مناسب برای تنگی کانال نخاعی بر تقویت عضلات شکم و کمر تاکید دارد. این ورزش های کششی روی عضلاتی که انعطاف پذیر نیستند و سفت هستند، انجام می گیرد.

اگر هم ورزشهای قدرتی و هم ورزشهای کششی را انجام دهید، می توانید زودتر این درد را درمان کنید و به احتمال کمتری این درد را بار دیگر تجربه خواهید کرد. تغییراتی را در شیوه زندگی مانند نحوه مناسب نشستن، اجابت مزاج، بلند کردن وزنه و... داشته باشید. همچنین در تغییر جهت به سمت طرفین نیز باید اصلاحاتی صورت گیرد. ممکن است این درد کمر ناشی از فتق دیسک یاد گیری عصب سیاتیک باشد و انجام ورزش نادرست می تواند درد ناشی از تنگی کانال نخاعی را بدتر کند بنابراین قبل از هر برنامه ورزشی، برای تشخیص علت درد، باید نزد پزشک بروید.

تقویت عضلات گردن در ناحیه گردن به چهار سمت (جلو، عقب و طرفین)، انقباض عضلات در برابر مقاومت (مانند استفاده از دست) همراه با کشش عضلات گردن (خم کردن گردن توسط دست) توصیه می شود. اگر ورزش را درست انجام ندهید، باعث می شوید تمرین های ورزشی نسبتا بیاثر باشند و ممکن است منجر به درد یا بدتر شدن آن شوند. پس بهتر است از مربی ورزشی یا فیزیوتراپ، طرز صحیح ورزش کردن را یاد بگیرید.



دکتر احمد باقری مقدم/ هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان


ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.