شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶

دکتر سامع:

ورزش کودکان باید جنبه سرگرمی داشته باشد نه رقابت

دوره روانشناسی ورزشی(کرمانشاه)

دوره آموزشی روانشناسی ورزشی با هدف ارتقاء سطح آگاهی و دانش مربیان و ورزشکاران در راستای توسعه سلامت روحی و روانی در ورزش همگانی و بهبود عملکرد و کارایی ورزشکاران فعال در سطوح قهرمانی با حضور ۱۱۰ نفر در کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پزشکی ورزشی کرمانشاه دکتر لاله سامع که در مراسم افتتاحیه این دوره آموزشی در کرمانشاه سخن می گفت به نقش موثر مقوله روانشناسی ورزشی در موفقیت ورزشکاران اشاره کرد و اظهار داشت : در چند سال اخیر بر اساس اعتماد و باور ایجاد شده نسبت به تأثیر دانش روانشناسی گرایش و تمایل ورزشکاران برای دریافت خدمات به لحاظ اخذ بازخور های مثبت بیشتر شده و امروز شاهد هستیم در فدراسیون پزشکی ورزشی و استانهای فعال و خلاقی مانند کرمانشاه خدمات آموزشی و مشاوره ای بر اساس متدهای جدید و نوین جهانی ارائه می شود.



رییس کمیته روانشناسی ورزشی فدراسیون پزشکی با بیان اینکه روانشناسی ورزش علمی نوپا در ورزش ایران است، تصریح کرد : بهره مندی ورزشکاران از دانش روانشناسی با فرهنگ سازی ایجاد شده از طریق برگزاری دوره های آموزشی و تلاش برای تغییر نگرش ها و باورها امکان پذیر است و این موضوع به سادگی قابل درک می باشد که روانشناس ورزشی به عنوان یکی از عوامل تأثیر گذار در چرخه و سیکل موفقیت ورزشکاران فعالیت دارد.



دکتر سامع افزود : امروزه کارشناسان و پزوهشگران در بررسی عوامل موثر بر موفقیت و شکست ورزشکاران در میادین و آوردگاه های رقابتی به دستاوردی رسیده اند که روانشناسی، آمادگی روحی و روانی، آشنایی با مهارتها و تکنیک های لازم برای مدیریت استرس، اضظراب، انگیختگی و سایر مشخصه ها تا چه اندازه تأثیر دارد و شکست یا پیروزی را صرفاً به دلیل برخورداری ورزشکار از آمادگی جسمانی بررسی و تحلیل نمی نمایند.



دکتر سامع به یادآوری این مهم پرداخت که روانشناس رقیب ورزشکار نیست و لازم است نقش مربی و روانشناس به صورت کامل تبیین شود. ورزش در کودکی باید بر اساس ایجاد فضایی برای تفریح و نشاط باشد نه رقابت که اکثر مربیان به دلیل تمرکز بر به ارزیابی خود با مشخصه های کمی و به دست آوردن جایگاه اجتماعی با پرداخت به مباحث رقابتی کودکان را وارد فضای جدی برد و باخت می نمایند و این مساله را نادیده می گیرند که تا چه اندازه شکست کودکان و تاکید بیش از حد بر رقابت می تواندبه تخریب روحیه و شخصیت کودکان در سنوات آینده زندگی منجربه شود.



دکتر مژگان سعیدی مسئول کمیته روانشناسی هیأت پزشکی ورزشی کرمانشاه نیز که به عنوان مدرس نیز در این دوره حضور داشت به لزوم توسعه آموزش بالخص در حوزه تخصصی روانشناسی ورزشی اشاره کرد و افزود :  شیوه های نوین آموزشی و کاربردی جهت افزایش عملکرد و کارایی ورزشکاران در میادین رقابتی و قهرمانی در طراحی و تدوین سرفصل های آموزشی مدنظر قرار گرفته است و در صدد هستیم ضمن ارتقاء سطح دانش مخاطبین خدمات مشاوره­ی را به صورت تخصصی و گروهی را برای قهرمانان طرح ریزی نماییم به گونه ی زمینه ساز بهبود عملکرد ورزشکاران شود.



سعیدی تبیین نقش مربی و والدین را در مسیر پیشرفت و ترقی ورزشکاران بسیار موثر خواند و گفت : در این کارگاه های آموزشی ضمن ارائه راهکاری های لازم در خصوص رفع تعارض ها این امکان فراهم می شود که هر ورزشکار، مربی و خانواده در نقش های خود با آگاهی بیشترین تأثیرگذاری را در فرآیند موفقیت داشته باشند.



دکتر سعیدی در ادامه در گفت و گویی اختصاصی با سیمای کرمانشاه گفت : با توجه به اینکه ورزش با روحیه و روان رابطه تنگانگی دارد، یکی از مباحث چالش برانگیز برای ورزشکاران نیز می باشد و ورزشکاران با مولفه های اولیه آمادگی روانی یعنی مدیریت هیجان، کنترل، اضطراب و استرس آشنایی ندارند.



وی افزود : آمادگی روحی و روانی در شکست و پیروزی نیاز به تمرین جدی دارد. ورزش خود رقابت است و رقابت چالش برانگیز است. ما باید به ورزشکار مدیریت را آموزش دهیم. آشنایی با این مولفه ها حداقل کاری هستش که ورزشکاران باید انجام دهند. تاکید داریم در وهله اول از تخصص ها استفاده کنیم و آموزش مربیان را نیز مدنظر قرار دهیم.



این کارشناس در حوزه روانشناسی ورزشی به نقش آمادگی روانی در ابعاد ورزش همگانی اشاره کرد و بیان داشت : فرآیند ها ی ارائه مشاوره به گونه ای بوده است که حتی در ورزش های صبحگاهی و همگانی مقوله کنترل، استرس را داشته باشیم.



مسوول کمیته روانشناسی ورزشی کرمانشاه در مراسم اختتامیه این دوره  ضمن تاکید بر این مهم که موفقیت ورزشکار در قالب سیکلی متشکل از مربی، خانواده، مشاورین تغذیه و روانشناسی و گروه درمان ممکن و میسر می شود، تصریح کرد : آموزش و پرورش بیشترین جامعه تعداد ورزشکاران سازمان یافته استان را به خود اختصاص داده و بر این اساس کارگاه های آموزشی در زمینه های تغذیه و روانشناسی ورزشی، آسیب شناسی، حرکات اصلاحی و سایر مباحث مورد نیاز منطبق با نیازسنجی صورت گرفته به صورت خدمات رایگان به این ورزشکاران ارائه می شود.



 این مشاور روانشناسی در حوزه ورزش ادامه داد : ورزش معمولاً مربی به عنوان یک رهبر مسئولیت گروه یا تیم را برای رسیدن به هدف مورد نظر به عهده دارد تا با استفاده از مهارت های خود کار هدایت و رهبری را برای توسعه ساختار و انسجام اعضاء در پیش گیرد. مربی نقش موثری در پیشرفت تیم داشته و تاثیر رفتارهای صحیح روی عملکرد ورزشکار بسیار قابل توجه است.



شایان ذکر است در این دوره آموزشی یکروزه که در روز پنج شنبه ۲۰ آبان ماه در محل سالن آمفی تئاتر اداره کل ورزش و جوانان برگزار شد، دکتر لاله سامع، دکتر مژگان سعیدی و کارشناس ارشد روانشناسی نسرین نازیی به عنوان مدرس حضور داشتند و دانش پذیران با مباحث جنبه های روانشناختی مهم در ورزش، روانشناسی مربیگری در ورزش، برنامه های کاربردی برای مربیگری، روابط سه گانه مربی، ورزشکار و والدین، ضرورت مداخله های روانشناختی در ورزشکاران و نکات کلیدی نه گانه روانی در موفقیت ورزشکاران آشنا شدند.


ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.