یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۳

ورزش و دیابت(۱)

دیابت

از طریق افزایش حساسیت های گیـرنده سلولی و برداشت بیشتر قند از خون در حین و بعد از ورزش سطح قند خـون طبیعی می شود.

-ورزش راهی موثر برای پیشگیری از ابتلا به دیابت و در بیماران برای کنــترل دیـــابت است ... به همین دلیل به همـه افـراد توصیه می شود ورزش را جزء برنامه روزانه خود قرار دهند.

-ورزش از طریق افزایش حساسیت های گیـرنده سلولی و برداشت بیشتر قند از خون در حین و بعد از ورزش سطح قند خـون را طبیعی می کند.

-وجود برنامه های منظـم ورزشی در افــراد دیابتی عملــکرد انسولین را با اثر بر گیرنده های سلولی بهبود می بخشد.

فواید برنامه منظم ورزشی در افراد دیابتی

-کنترل بیماری دیابت؛ ورزش با تاثیر بر حساسیت های گیرنده سلول ها به انسولین باعث بهبود وضیت بیماران دیابتیک می شود.

-کنترل وزن و کاهش وزن؛ ورزش منظم باعث کــاهش چربی خــون به ویژه تری گلـسـیرید می شود و HDL(کلسترول خوب) را افزایش می دهد.  کاهش وزن ناشی از ورزش به دلیـل کـاهش بافـت چربی می شود که این خود باعث کاهش مقاومت به انسولین در دیابت نوع II و

کم شدن نیاز به مصرف داروهای قند خون می شود.

آمادگی عضلانی انقباض عضلات و عمل انسولین هر دو باهم مصــرف گلـوکز در طول ورزش را زیاد می کند.

 کاهش نیاز به داروهای خوراکی و انســولین

انجام تمرینات مناسب ورزشی یه طور مـرتب، باعث کاهش نیاز بیمـاران دیابت نوع دوم به مصرف قرص های خــوراکی می شــود.

در بیماران وابسته به انسولین، مـیزان انسولین تزریقی کاهـش می یابد.                   

اعتماد بنفس بیشتر

-تحمل بیشتر استرس و کـــاهش دردبیشتر دیابتیک ها با ناراحـتی و غلـیان احــساسات دچـار تغییرسطح قند خون می شوند. ورزش باعــث ترشـح انــدورفـیـن هـــا  در بدن شـــــده و با  تنظـــیم قــند خـــون آرامـش روانـی وتسکین درد را ایجــاد  می کند.

-بهترین زمان برای ورزش در دیابتیک های وابســته به انسـولین بعـــداز میــــان وعده هـــــای عصـــر و قبل از شام می باشد.

قواعد ورزش کردن برای افراد دیابتی

- مشورت با پزشک؛ مشاوره با پزشک برای افراد دیابتی، به دلیل اثر ورزش برقـند خون آنها بسیار مهم است. مواردی چون تعیین دفعـات تزریق روزانه انسولین

-مقدار دارو های خوراکی، زمان مناسب برای انجام ورزش و مصرف مواد قندی قبل و بعد از ورزش را باید با پزشک درمیان گذاشت.

افـــراد دیابتی با ســــابقه/  اعتــــیاد به سیــــگار/ چــــربی خــــون بالا / پیـــشینه خانــــوادگی سکــته قلبی/ سـن بالاتر از ۴۰ سال  باید قبــل از شــروع به ورزش از نظر قلبی عروقی مورد ارزیابی دقیق قرار گیرند.

ادامه دارد ...

.دکتر مژگان حبیبی نیا / نایب رئیس بانوان هیات پزشکی ورزشی استان یزد

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.