پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۳

دیابت و ورزش(۳)

دیابت و ورزش

افراد دیابتی باید پیش از هر جلسه ورزشی، بدن خود را گرم کنند و پس از انجام فعالیتهای ورزشی نیز آن را سرد نمـایند.

چه مقدار ورزش برای دیابتی ها مفید است؟

۱. ورزش هوازی با شدت متوسط حداقل هفته ای ۱۵۰ دقیقه (شروع ورزش از ۳۰ دقیقه است)

۲. ورزش مقاومتی یا بی هوازی دو روز در هفته  به اندازه توان وزنه باید سبک و با تکرار زیاد باشد.

۳.کششی دوروز در هفته

اگر بیماری چاق باشد و توان انجام طولانی مدت ندارد در ابتدا سه تا ۱۰ دقیقه ورزش هم قابل قبول و اثر گذار است.

رهنمود های کلی درباره برنامه ورزش افراد دیابتی

۱- انجام هر سه نوع حرکت ورزشی

۲. شروع حرکات به آهستگی و سپس افزایش مدت و شدت

۳. انجام ورزش به طور منظم  و همه روزه طبق برنامه

۴. رعایت مراحل گرم و سرد کردن در هر جلسه ورزش : گرم کردن ۵ الی ۱۰ دقیقه با انجام ورزش های سبک/ ورزش ۲۰ دقیقه

سرد کـردن با حرکات سبک ۱۰ تا ۱۵ دقیقه

 -گرم کردن بدن: اگر این حرکات انجام نشود، تولید اسید لاکتیــک کـــارایی فعالیت عضلانی را بیش از حد کاهش می دهد.

-سرد کردن: به ورزشهای آرامتری که پس از انجام فعـالیتهــای اصلـــی صـــورت می گیرد، اطلاق می شود .

 این کـار باعث گردش جریان خون مناسب و خروج اسید لاکتیک از ماهیچه هـــا می گــردد و از این

طریق مشکلات عضلانی کاهش می یابد.

- اگر میزان قند خون قبل و بعد از ورزش کمتر از ۸۰ باشد پیش از شروع ورزش ۱۰-۱۵ گرم قند اضافی لازم دارند.

- اگر میزان قند خون بعد از ورزش کمتر از ۸۰ باشد و زمان صرف غذای اصلی یا میان وعده نباشد باید ۱۰ – ۱۵ قند خـــورده شود.

علائم افت قند: احساس لرزش در بدن /تعریق ناگهانی و زیاد/ احساس ضعف/ نداشتن تعادل /کاهش تمرکزو توانای فکر

دکتر مژگان حبیبی نیا- نایب رئیس بانوان هیات پزشکی ورزشی یزد

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.