شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶

انسان تنها موجودی که به طور ارادی می تواند آب از دست رفته را جبران نکند !

ورزشکاران در صورتی که می خواهند بهترین عملکرد خود را به نمایش بگذارند باید قبل از احساس تشنگی اقدام به آشامیدن آب کنند.

اگر ورزشکاری به دلیل از دست دادن آب 2% از وزن بدن خود را از دست بدهد اجرای حرکاتش با اختلال  روبرو می شود و نیز مشخص شده که ورزشکاران در هر جلسه تمرین بیشتر از 2 درصد از وزن بدن خود را به خاطر عرق کردن از دست می دهند.

انسان تنها موجودی است که به اختیار می تواند از آشامیدن آب اجتناب نماید بنابراین به اندازه کافی آب از دست داده را جایگزین نمی کند. ورزشکاران بخصوص در ضمن تمرینات طولانی باید تشویق شوند که بیشتر از آنچه نیاز دارند آب بیاشامند. از دست دادن آب باعث فشار بر قلب و عروق می شود که بخشی از آن به دلیل کاهش حجم خون منتج از کاهش آب در اثر تعریق است که این فشار نیز موجب افزایش تعداد ضربان قلب و نیز درجه حرارت بدن می شود  وعلائم آن عبارتند از ناراحتی عمومی، خستگی، بی تفاوتی، کاهش روحیه و نیز ناتوانی و عدم تمایل در اجرای با قدرت حرکات.

این علائم زمانی آشکار می شوند که بیش از 2 درصد از وزن بدن به دلیل از دست دادن آب کاهش یابد. به دلیل اینکه تشنگی محرک کافی برای نوشیدن آب نیست لذا لازم است که ورزشکار قبل و بعد از تمرین خود را وزن کند. مربی نیز باید از وجود ورزشکارانی که در تمرین بیش از 2 درصد از وزن  بدن خود را از دست می دهند آگاهی داشته باشد. این ورزشکاران کسانی هستند که قبل و ضمن مسابقه یا تمرین به اندازه کافی آب نمی آشامند. با آشامیدن آب قبل و ضمن تمرین یا مسابقه می توان از کمبود آب بدن جلوگیری کرد. اگر علائم کمبود آب به دلیل تعریق ظاهر شود جایگزین کردن آن ممکن است ساعت ها به طول انجامد و در نتیجه اجرای حرکات نقصان می شود. .

دکتر اسکندر رحیمی- مسئول کمیته تغذیه و بهداشت هیأت پزشکی ورزشی استان فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.