دوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰

ورزش ؛ تنها نسخه شفابخش کبد چرب

کبد چرب

کبد چرب در واقع یکی از تظاهرات سندروم متابولیک است و در افراد چاق یا دیابتی زیاد دیده می شود. درمان دارویی برای کبد چرب وجود ندارد ولی تغییر در روش زندگی مثل تغییر رژیم غذایی یا ورزش کردن و کاهش وزن می تواند به بهبود آن کمک کند.

تغییر سبک زندگی در دهه های اخیر و بخصوص افزایش مصرف غذاهای چرب و آماده و نداشتن تحرک و فعالیت فیزیکی منظم باعث افزایش وزن و چاقی در بیشتر افراد شده است.



در واقع بهترین روش و آسان ترین راه درمان کبد چرب حذف عوامل ایجادکننده بیماری است. شناخته شده‌ترین و موثرترین روش برای درمان کبد چرب ورزش همراه با کاهش وزن است و حتی دیده شده در بیمارانی که کاهش وزن نداشته‌اند، ورزش نقش مهمی در بهبود کبد چرب را داشته است.



محققان دانشگاه سیدنی چهار گروه 12 نفری از افرادی را که وزن بالا و کبد چرب داشتند به مدت هشت هفته تحت چهار نوع ورزش با شدت و مدت های متفاوت قرار دادند و در همه آنها شاهد کاهش 29-18 درصدی چربی کبد بودند. این کاهش چربی کبد مستقل از کاهش وزن بود یعنی حتی اگر با ورزش وزن فرد هم کم نشده بود ولی چربی کبد کاهش میافت.



برای درمان کبد چرب ورزش خاصی توصیه نشده است و این افراد ممنوعیتی برای ورزش کردن ندارند اما به بیماران مبتلا به کبد چرب توصیه می شود هر روز 20 دقیقه ورزش کنند یا یک روز درمیان یک ساعت به انجام فعالیت‌های ورزشی بپردازند. بیماران باید بدانند که ورزش باید مداوم انجام شود تا تاثیرگذار باشد. ضمن اینکه لازم نیست این 20 دقیقه یا یک ساعت، پیوسته باشد، بیمار می‌تواند 2 تا 10 دقیقه یا 4 تا 15 دقیقه ورزش کند.



این توصیه به‌خصوص برای افرادی است که به دلیل مشکلات اسکلتی‌-عضلانی قادر به ورزش طولانی نیستند. فرد یا باید سریع راه برود یا از سربالایی بالا برود و... تا به بدن فشار بیاید و عرق کند، ضربان قلبش تند شود و به نفس‌نفس زدن بیفتد. چنین ورزش‌هایی هم وزن را پایین می‌آورد و هم کبد چرب را بهبود می‌بخشد.



دکتر حیدرصفرپور- سرپرست هیات پزشکی ورزشی استان فارس


ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.