شنبه ۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴

راهکارهای افزایش انگیزش برای بازیکنان فوتبال

فوتبال

هیات پزشکی ورزشی استان البرز یک مطلب کاربردی پیرامون راهکارهای افزایش انگیزش برای بازیکنان فوتبال منتشر کرد.

آمادگی از روز قبل



مطمئن شوید که روز قبل از مسابقه، استراحت خوبی داشته اید، به خصوص به خواب شب قبل از مسابقه خود اهمیت بیشتری دهید. مطمئن شوید که در روز قبل غذای مناسبی خورده اید  و کوله پشتی خود را کامل برای مسابقه بسته اید. اگر به خوبی آماده نشده باشید، قطعاً از نظر روانی برای شکست آماده شده اید.





در رختکن با صدای بلند موزیک گوش دهید



موزیک می تواند سطوح قدرت و میزان انرژی روانی شما را بالا ببرد و میزان ضربان قلب شما را تا حد مشابه به مسابقه افزایش دهد. موسیقی انتخاب کنید که مورد علاقه همه تیم باشد یا اشعاری که به تیم مرتبط باشند. این کار باعث می شود که وقتی تیم حریف موزیک را می شنود، بفهمد که با تیمی بازی خواهد کرد که از نظر روانی به شدت آماده مسابقه است.





با صدای بلند و رسا صحبت کنید



با صدای بلند و رسا صحبت کردن، هورمونی آزاد می کند که باعث داشتن حس خوب و امادگی برای مسابقه می شود. فوتبال، ورزش تیمی است. بنابراین اگر مربی بتواند بازیکنان را متحد و به داشتن اقتدار تشویق کند، با این کار حریف را دعوت به مبارزه کرده و در نتیجه بازیکنانش پیروز میدان خواهند بود.





حالت چهره تان در هنگام مسابقه



نباید هر احساسی که دارید(اعم از: ترس، قدرت، احساس ضعف در مقابل تیم حریف و حتی خواست خود برای برد بازی) را از طریق صورتتان نشان دهید. هیچکس نمی تواند بدون اجازه شما چیزی که  درون شماست را حس کند. پس این اجازه را ندهید. با اقتدار و قدرت در زمین مسابقه حاضر شوید.





زبان بدن



تئوری((جنگ و گریز))، بیان می کند که در موقعیت خطر، یا آن موقعیت باقی بمانیم و بجنگیم یا فرار کنیم. مطمئن باشید وقتی حریفتان ببیند که شما همچنان مقتدر هستید و هنگام راه رفتن قدم های بلند برمی دارید و صاف می ایستید(سر بالا و سینه جلو)، قطعاً راه دوم را انتخاب می کند. پس همچنان مقتدر باشید و با برداشتن قدم های بلند و استوار و صاف ایستادن، حریف را از میدان به در کنید.





شروع مسابقه را با جمع شدن و صحبت کردن با اعضای تیم، به تأخیر بیاندازید.



 این صحبتهای لحظه آخری تیم، شما را مطمئن می سازد که هرکسی نسبت به نقش و مسئولیتش برای مسابقه آگاه است. علاوه بر این، تیم مقابل را ناامید کرده و آنها را بیقرار می کند. صحبت با همتیمی ها، در لحظه شروع مسابقه، نشانه ای از امادگی و فعال بودن شماست و واکنش تیم مقابل را بر می انگیزاند.





تهیه و تنظیم:  محمد رضا اویسی، دکتر افسانه صنعت کاران



کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان البرز


ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.