دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴

تاثیر خلاقیت بر زندگی ورزشکار

روانشناسی

ورزش به عنوان مقوله ای آزاد، گسترده، متنوع و لذت بخش مهمترین اصل بنیادی پرورش خلاقیت است.

خلاقیت زندگی انسان ها را زیباتر نموده، طراوت و شادابی دلنشینی را به وجود می آورد. انسان های خلاق در ورزش بافکرهای نو و اندیشه های تازه تجربه ای جدید کسب می کنند و باهیجان بسیار زیبا از زندگی خود لذت می برند این افراد راههای قدیمی و کهنه را نمی پسندند، همیشه به دنبال مسیرهای ناشناخته میگردند، با فکرهای خلاقانه میان برهای کم هزینه  را کشف کرده و باسرعت مسیری که دیگران طی سالها رفته اند در زمان کوتاه تر می پیمایند ذهن انسانهای خلاق همواره به دنبال کشف راه کارهایی است که دیگران به آنها نمی اندیشند.



اهمیت ورزش بر هیچ کس پوشیده نیست،   ورزش بعنوان مقوله ای آزاد، گسترده، متنوع و لذت بخش مهمترین اصل بنیادی پرورش خلاقیت می باشد.



برخی ازتکنیک های خلاقیت که به پویایی ذهن ورزشکارکمک شایانی می نماید عبارت است از :





۱- تکنیک چرا 



سادگی این تکنیک باعث شده بسیاری متوجه اهمیت و نقش آن در حل مسائل و مشکلات نشوند این تکنیک هم برای حل مسائل ورزشی وهم ایده پردازی به کار می رود اگر تسلط کافی نسبت به این تکنیک داشته باشیم، می‌توانیم به راحتی به منشاء و ریشه مشکلات پی ببریم.





۲- تکنیک پی. ام. آیی p.m.i



ورزشکاران میتواند به طور ارادی توجه خود را کنترل و هدایت نمایند درغیر این صورت توجه ورزشکار به طور ناخودآگاه به تجارب گذشته و الگوی ذهنی قبلی معطوف میشود. یکی از ارزشهای این تکنیک آن است که انسان را مجبورمی سازد تا دقایقی برخلاف قالبهای ذهنی اش تفکرکند و به مرور نسبت به قالبهای ذهنی خود آگاهتر و مسلط ترشده، آمادگی ذهنی بیشتری برای خلاقیت پیدا می کند.





۳- تکنیک حل مسئله ناخودآگاه در ورزش



این تکنیک به شعور ناخودآگاه ورزشکار مرتبط می شود شعوری که مدام درحال واردکردن اطلاعات متنوعی به حافظه موقت و دائم میباشد، ضمیرناخودآگاه بخشی از مغز است که در تمامی اوقات شبانه روز و بدون وقفه فعال است، و اطلاعات انبوهی را که در طول روز در معرض آنها قرار می گیریم را نگه می دارد و مغز این اطلاعات را در وضعیت ناخودآگاه ذهن، پردازش می کند.



این تکنیک در واقع قصد دارد ورزشکار را عادت دهد تا به ایده های جدیدی که از ذهن ناخودآگاه به ذهن خودآگاه تراوش میشود گوش فرادهد، آنها را ضبط کند و از این طریق راحل های تازه ای برای مسائل و مشکلات خود پیدا کند.





زهرا علی آبادی فراهانی - مسئول کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان مرکزی


ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.