دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰

دوپینگ از نقطه نظر روانی

روانشناسی

هر عاملی که باعث شود ورزشکار نیروی مضاعف بگیرد، دوپینگ نامیده می شود. معمولا وقتی از دوپینگ حرف می زنیم ناخودآگاه ذهن به سوی استفاده از دمواد نیروزا می رود. اما دوپینگ روانی هم وجود دارد.

هر فردی در زندگی روزانه خود می تواند دوپینگ روانی را داشته و آن را تجربه کند. اگر نگاه اجتماعی به قضیه داشته باشیم، می توانیم بگوییم با دوپینگ روانی افراد یک جامعه آرامش بیشتری دارند. در گستره ورزش این آرامش را برای ورزشکاران باید به وجود آورد. بعد دوپینگ روانی مصنوعی بوده و از حالت طبیعی خارج است و حتی می تواند برای روان آدمی خطرناک نیز باشد. زمان هایی استفاده از این دوپینگ ها مشاهده شده که اختیار افکار از عهده ورزشکار خارج است.

دوپینگ روانی ضریب اعتماد به نفس را بالا می برد و به طور طبیعی رفتار کم خطاتری از ورزشکار سر می زند. در ورزش کشورهای پیشرفته فقط با تجویز دارو به ورزشکاران، به موفقیت نمی رسند، بلکه در فرهنگ ورزشی خود نکات مهم تری را در نظر می گیرند. بررسی های اصلی در خلاهای رفتاری ورزشکاران مورد توجه است و چنانچه ضعف هایی مشاهده شود، متخصصان امر بلافاصله فعالیت های خود را در بعد روانی آغاز و روی تمامی ابعاد از جمله خانواده و دوستان کار می کنند تا فعالیت فرد را تبدیل به فعالیت قهرمانی توام با آرامش کنند. در واقع یک انرژی مضاعف می دهد که به تعریف ساده همان دوپینگ است.

 کشورهای پیشرفته در زمینه های ورزشی ورزشکاران را از بعد روانی بیشتر تحت نظر قرار دارند تا رفتارهای فیزیکی. این درحالی است که مشکل ورزشی ایران تلفیق دوپینگ روانی با دوپینگ فیزیکی است. به طور مثال در ایران می گویند مصرف این شکلات قبل از شروع مسابقه کارایی شما را دو برابر می کند و او بلافاصله انرژی می گیرد! در حالی که این شکلات چنین کارایی ندارد اما حرفی که زده شده باعث می شود  ورزشکار سطح  رفتار حرکتی خود را براساس یک فرایند ذهنی افزایش دهد. دوپینگ در روز مسابقه به کسی چیزی نمی دهد، بلکه برنامه ریزی در یک دوره تمرینی و آماده سازی از اهمیت زیادی برخوردار است. خواب منظم، دوپینگ است. ورزشکاری که خواب خوبی داشته باشد دوپینگ کرده است. بسیاری از تیم های مطرح دنیا روانشناسانی را با هدف تنظیم خواب ورزشکاران خود استخدام می کنند. خواب منظم و خوب باعث ایجاد تمرکز شده و رفتارهای ذهنی و فیزیکی را تحت کنترل فرد ورزشکار در می آورد تا میزان کارایی او در حین بازی افزایش پیدا کند.

امروزه در دنیا کلاس هایی در این رابطه برگزار و ورزشکاران را با دوپینگ روانی بیشتر آشنا می کند. شیوه های مختلف دوپینگ روانی عبارتند از:

۱.آموزش مهارت های ذهنی

۲. خواب منظم

۳.نوروفیدبک

۴.ریلکسیشین و مدیتیشن

۵.مقابله با استرس

۶.هیپنوتیزم در ورزش

۸. توجه و تمرکز

۸.تصویرسازی ذهنی

فرهاد مومنی-مسئول کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان لرستان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.