پنجشنبه ۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶

مدرس ماساژ فدراسیون پزشکی ورزشی:

ماساژورهای ورزشی هدفمند کار کنند/ تشخیص و درمان کار ماساژور نیست/تنها مدرک فدراسیون معتبر است

حمیدرضا یاوری

مدرس ماساژ فدراسیون پزشکی ورزشی ضمن برشمردن چگونگی تدریس ماساژ در فدراسیون پزشکی ورزشی ، یادآور شد که تنها مدرک معتبر در زمینه ماساژ ورزشی مدرک فدراسیون پزشکی ورزشی بوده و نباید فریب تبلیغات کاذب سودجویان را خورد.



حمید رضا یاوری کارشناس فیزیوتراپی و مدرس ماساژ فدراسیون پزشکی ورزشی ایران در حاشیه برگزاری دوره ماساژ ورزشی در شیراز، ضمن تمجید از فراهم بودن امکانات برگزاری مطلوب این دوره در  گفت وگویی با روابط عمومی هیات پزشکی ورزشی استان فارس شرکت کرد که مشروح این گفت وگو به این شرح است:.



*پیش نیاز فراگیری ماساژ ورزشی چیست؟



در خصوص فراگیری علم ماساژ اگر کسی از فیزیولوژی و آناتومی بدن اطلاعاتی نداشته باشد، آن چیزی که در عملی تدریس می شود برایش قابل هضم نخواهد بود و درک آن مشکل است.



*هدف اصلی از ماساژ فکر می کنید جلوگیری از آسیب دیدگی هست یا بهبود آسیب دیدگی در ورزشکار؟



مسلما در هردو نقش دارد ولی نمی توانیم بگوییم وقتی ماساژ می دهیم احتمال آسیب در فرد کاهش پیدا می کند. در مراحل درمانی با قاطعیت می توان گفت ماساژ در زمان مناسب داده شود این پروسه ترمیم و توانبخشی و در حقیقت بازگشت شخص به دنیای حرفه ای ورزش کوتاه تر می شود. به طور کلی بگویم در درمان نقش بیشتری دارد تا در بحث پیشگیری.



*سطح دوره ماساژ ورزشی که هیات های پزشکی ورزشی با مجوز فدراسیون برگزار می کند چگونه ارزیابی می کنید؟



این دوره ماساژ در حد بیسیک، پایه و با گرایش ورزشی است، تکنیک هایی که در دوره ماساژ ورزشی  تدریس می شود براساس تکنیک ها و ماساژ سوئدی بود، هنرجویان این دوره از انگیزه بالایی برخوردار بودند و در فراگیری این علم که 50 ساعت از آن کار عملی بود نیز همکاری خوبی داشتند، زیرا ما هنرجویان را در حین آموزش درگیر کار و تمرین کرده و از آنها می خواهیم تا تمام پروتکل ها رو انجام دهند.



*ازنظر شما به عنوان یک مدرس بیشتر مقوله تئوری مفید بوده یا عملی؟



این سوال را باید شرکت کنندگان جواب دهند، اما متوجه شدم اکثرا از کار عملی بیشتر خوشایند هستند، ولی از لحاظ آکادمیک بخواهم صحبت کنم حتما باید یک زمینه تئوریک را داشته باشند.



*هدف اصلی ماساژ چیست؟



ماساژ کلا یه حس ریلکسیشن هست ولی ما با اهداف مختلف هم ماساژ می دهیم، اگر در کلاس های ما حضور داشته باشید مشاهده خواهید کرد، آموزش ماساژ قبل از مسابقه داریم، ماساژ بعد از مسابقه داریم و با اهداف مختلف و در مجموع تمامی رده های سنی ماساژ را دوست دارند. ما اینجا ماساژ را با گرایش ورزشی به هنرجویان تدریس می کنیم و از ماسورهای ورزشی که با تیم های ورزشی و ورزشکاران کار می کنند خواسته ایم هدفمند کار کنند و آن ماساژی را که قبل از ورزش مدنظر است به درستی انجام داده تا عملکرد و آن ورزشکار بهتر شده و نهایتا بعد از تمرین و مسابقه ماساژی را انجام دهند که به ریلکسیشن و ریکاوری کمک کند. هرکدام از تکنیک ها و پروتکل ها متفاوت است و ما این هارا طی دو روز  به طور عملی آموزش می دهیم.



*هنرجویان دوره های آموزشی ماساژ ورزشی تا چه اندازه می توانند امیدوار باشند که پس از دریافت مدرک بتوانند یک شغلی برای خودشان ایجاد کنند؟



 در اینجا باید بگویم مقداری بستگی به بازار کار آن شهر و انجایی که این کار دنبال می شود دارد، مسلما تعدادی از این هنرجویان جذب تیم های ورزشی خواهند شد. علاقه، پشتکار و عشقی که به این حرفه دارند تضمین این کار است. شیراز هم از تیم های ورزشی بسیاری برخوردار است و در رشته هایی مثل شنا، کشتی و بقیه رشته ها فکر می کنم ورزشکارای خوبی وجود دارد.



*دوره آموزش ماساژ بالاتر از این دوره هم وجود دارد و در سطح بالاتر ارائه می شود؟



دوره هایی که الان در فدراسیون پزشکی ورزشی برگزار می شود همین دوره است و دوره پیشرفته نداریم.



*افراد چقدر باید تلاش کنند تا یک ماسور حرفه ای شود؟



به اعتقاد من یک ماساژور وقتی حرفه ای است که چند سال پیاپی با یک تیم کار کرده و مقداری در این کار پخته شده است. حالا این عدد نمی توان گفت دو ساله سه ساله و این بستگی به ضریب هوشی ماسور دارد.



*این افراد باید در چه مراکزی کار کنند؟



در مراکزی مثل فیزیوتراپی یا درمانگاه یا یک مرکز ورزشی که مسئول فنی در آن وجود دارد.



*وجود یک ماسور کنار تیم ورزشی چقدر ضروری است؟ آیا تیم ورزشی و کسی که می خواهد حرفه ای ورزش کند می تواند بدون ماسور به فعالیت بپردازد و یا لزوما باید یک ماسور کنار تیم و شخص باشد؟



مسلما در دنیای حرفه ای باید همه چی حرفه ای باشد و لازم است یک تیم حرفه ای از ماساژور برخوردار باشد. الان هرتیمی را ببینید چه ایرانی چه خارجی که توان مالی دارند یک ماساژور تمام وقت دارند. جایگاه یک ماساژور در کادر پزشکی جایگاه کمی نیست و ارزش و تاثیر گذاری بسیار زیادی در تیم ها دارد و هم ورزشکاران و مربیان و سرپرستان این را درک و به آن اهمیت داده اند.



*این رشته چقدر نیاز به بروز شدن دارد؟



اصول اصلی بحث ماساژ در سی سال گذشته تغییری نکرده است ولی مثل دیگر علم ها شاخ و برگ های زیادی دارد و مسلما اگر کسی نخواهد بروز شود عقب می ماند و در کل در دنیای حرفه ای کسانی حرف اول و می زنند که به علم روز کار می کنند با تیم های مطرح کار می کنند و توانستند آن چیزهایی را که ورزشکار نیاز دارد برایش انجام دهند. ولی این تکنیک هایی که ما داریم انجام می دهیم سالیان سال همان تکنیک ها هست.



*گاهی افرادی عنوان کردند که ما مدارک ماساژ را از خارج از کشور گرفتیم، کدام مدارک معتبر است و نظر شما در این خصوص چیست؟



واقعیت قضیه این است که تنها مدرکی که معتر است و با آن حق فعالیت دارند مدرکی هست که فدراسیون پزشکی ورزشی ارائه می کند بقیه مدارک بیشتر برای دلخوشی افراد است و وقتی کار به بازرسی و وزارت بهداشت و درمان غیر از این مدرک دیگر مدارک فاقد اعتبار است. بعضا شاهد افرادی بودم که آموزش را در مراکز دیگری بد فراگرفته اند، تکنیک ها و حرکات اشتباه را یادگرفته اند که تصحیحش برای ما خیلی سخت است. تا جایی که من اطلاع دارم یکی دوتا مراکز خصوصی وجود دارد که با صدور گواهی با امضاء استادی خارج از کشور و با هولوگرامی که ما آن را تائید نمی کنیم و واقعا شناخته شده نیست. این در حقیقت یک برگه ای است که فقط یکی دوتا اسم خارجی در آن درج شده است و هنرجو هیچ اطلاع دقیقی از صادر کننده آن ندارند. اینجاست که از ندانسته های مردم سوء استفاده می شود. فردی که می خواهد تدریس کند و ادعای استادی دارد باید یه رزومه ای داشته باشد و از فیلتر فدراسیون پزشکی ورزشی گذشته باشد که توان علمی، عملی و اخلاقی او مورد تایید قرار گیرد. آموزشی که از طریق فدراسیون ارائه می شود، بحث تشخیص بیماری و درمان در آن نمی گنجد و از اول دوره خیلی روی آن تاکید داریم و به هنرجویان یادآور می شویم که کار شما ماساژورهای ورزشی تشخیص و درمان نیست و به این مقوله وارد نشوید. بیشترین معضلی که من دیدم همین کارهای عجیب و غریب و اضافه ای بوده که برخی از این ماساژورها انجام می دهند و ادعاهای واهی که باعث می شود صدمات افراد بیشتر شود وبعدا جبران ناپذیر است و من از همه اشخاص می خواهم که تو حیطه کاری خودشان در حد وظایف و توان و علمی که دارند کار کنند و از انجام کارهای اضافی و هرکاری که موجب صدمه دیدن هست پرهیز کنند و بارها گفته ایم که اگر شک دارید که ماساژ بدهید مبنا را به نه بگذارید، چرا؟ چون بعدا می توان این شخص را ماساژ داد ولی اگر صدمه ای وارد شد، می تواند این صدمه برایش ماندگار شود.



حرف آخر؟



از علاقه مندان می خواهیم فریب برخی تبلیغات بی پایه و اساس سودجویان را نخورند، بهترین مدرکی را حتی بخواهد برای خارج از کشور ترجمه شود مدرک فدراسیون پزشکی ورزشی است چون یک ارگان مرتبط است و عملکرد خوب و مرتبط در این زمینه دارد.




ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.