یکشنبه ۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳

مدیریت فکر و کنترل ذهن

روانشناسی

فکر منفی در ورزش و مسابقات، مطمئنا تاثیر منفی دارد.بیشتر افرادی که در ورزش موفق شده اند، افکار بزرگ و مثبت داشتند.

 آنها یک حافظۀ کوتاه مدت برای هر اتفاق بدی که برایشان رخ داده است و حافظه ای بلندمدت برای وقایع خوشایندشان دارند. متاسفانه، به نظر می رسد که افکار منفی در بدترین شرایط به ذهن انسان خطور می کند. ورزشکاران باید برای بهبود اعتماد به نفسشان، کار کنند که در این صورت می توانند به قدرت ذهنشان واقف شوند

ورزش یک جنبۀ پر اهمیت در زندگی است. دلیل آنکه در مواقعی به موفقیت در آن دست نمی یابیم، هیچ ربطی به استعدادهای فیزیکی یا کارآیی هوش ما ندارد بلکه این داشتن عدم طرز فکر درست و مثبت است که ما را از موفقیت های ورزشی به دور نگاه می دارد. موفقیت ورزشی به طرز فکر و چگونگی تمرکز و نگرش انسان بستگی دارد. برای نمونه؛ هنگامی که شما گلف بازی می کنید، باید به روی ضربۀ بعدی خود فکر کنید. تمرکز به روی ضربۀ قبلی، باعث حواس پرتی و عدم موفقیت شما می شود. باید به نتایج مثبت فکر کرد تا توپ شما در جای مناسب فرود آید. البته تنها تفکر مثبت، گارانتی کسب موفقیت نیست ولی قطعاً شانس شما را برای دست یابی به پیروزی افزایش خواهد داد.

بهترین کاری که می توان برای تغییر ذهنیت انجام داد این است که جنبه های فیزیکی مناسب ورزشی را که انجام می دهید، بدست آورید.

به منظور دست یابی به موفقیت های ورزشی، باید چند کار انجام داد؛

- نخست، مثبت اندیشی و خود را خوب دیدن است.

- دوم، تمرکز به روی انجام وظایف است.  

- سوم، تمرین و تمرین همراه با هدف است.

تفاوت میان برنده  شدن و بازنده شدن بستگی به کنترل ذهنی دارد. اگر شما از ورزش های مربوط به روان شناسی استفاده کنید و ذهن و روان شما مطابقت کافی داشته باشند شما به این موارد می رسید:

۱-     اعتماد به نفس شما افزایش خواهد یافت.

۲-     استفاده از تصورات ذهنی شما بهتر خواهد شد.

۳-     کنترل دودلی ها و شبهه ها هم بسیار مهم است و کنترل تردید ها و افکار منفی هم بهتر خواهد شد.

این تکنیک ها تکنیک های کنترل کننده ذهنی در سطح بالایی هستند. گاهی از اوقات افکار منفی به سختی از ذهن شما خارج می شوند ممکن است چندین بار با ادای جملات مثبت و با صدای بلند بتوانیم این مشکل را حل کنیم.

کیفیت افکار ما است که کیفیت برون‌دهی خود را که عمل ماست، تعیین خواهد کرد. افکار ما قدرت جامه عمل پوشاندن به خود را دارند زیرا آنها وسیله‌ای هستند که انرژی درونی ما را به سمت فعالیت‌های جسمی یا ذهنی هدایت و کانالیزه می‌کنند ...

ساره آذر نیور / کارشناس ارشد روانشناسی/ مسوول کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی گیلان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.