دوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۹

ویژگی های شخصیت قهرمانان ورزشی

ورزش

آمادگی بدنی، تغذیه و توانایی های بالقوه ذاتی از عوامل موفقیت به شمار می آیند،اما برخی ورزشکاران در شرایط مساوی قادرند بازی را به نفع خود تمام کنند. این عوامل ممکن است به ویژگی های شخصیتی قهرمان مربوط باشد.

شاید اغلب ما پای گیرنده تلویزیونی شاهد مسابقات ورزشی از جمله تنیس، کشتی و ... بوده ایم و دیده ایم که برخی قهرمانان ورزشی علی رغم عقب بودن امتیاز درست های پایانی بازی را به نفع خود تمام کرده اند (اندی ماری در مسابقات ویمبلدون و...). هر چند آمادگی بدنی، تغذیه و توانایی های بالقوه ذاتی از عوامل موفقیت به شمار می آیند، اما برخی ورزشکاران در شرایط مساوی قادرند بازی را به نفع خود تمام کنند. این عوامل ممکن است به ویژگی های شخصیتی قهرمان مربوط باشد. مثلا" :



استرس پایین



دیده شده ورزشکارانی که میزان اضطراب و استرس پایین تری دارند امکان پایداری و ثبات هیجانی بیشتری دارند و می توانند در لحظات بحرانی و نفس گیر آرام و خونسرد و متمرکز بمانند.



استقامت ذهنی:



یکی دیگر از عوامل موفقیت استقامت ذهنی می باشد که قادرند با عزمی راسخ و به دور از احساس زدگی روی هدف خود متمرکز شده و موانع و سختی های مسابقه را پشت سر بگذارد. گستره توانمندی های ذهنی که استقامت روانی ورزشکاران موفق را از سایرین متمایز می نماید.



کمال طلبی



برای این که بهترین باشید باید حداکثر تلاش را برای بهترین بودن به کار گیرید. کمال طلبی به شما کمک می کند تا همزمان استاندارد های شخصی سطح بالاتری را برای خود وضع کرده و از شکست پیروزی بسازید.



خود باوری



شکست خودن جزء لاینفک مسابقات ورزشی است با این حال قهرمانان ورزشی شکست را به مثابه یک تاخیر کوتاه مدت در راه رسیدن به پیروزی و موفقیت می باشد. به همین دلیل پیشرفت های موقتی و شکست ها خللی در خود باوری آنها ندارد. خود باوری و اعتقاد راسخ به توانمندی های شخصی مهمترین عامل در دستیابی به اهداف رقابتی وزشکاران به شمار می رود. قهرمانان از شکست پلی برای پیروزی های آینده می سازند.



نتیجه گیری



در جاده موفقیت ورزش علاوه بر فاکتورهایی نظیر توانایی های طبیعی، دلاوری های ورزش، انعطاف پذیری، ارام بودن، کنترل هیجان، اراده قوی، میل به موفقیت، انضباط، اعتماد به نفس، یادگیری از موانع و شکست، آمادگی روانی، مهارت و الگو گیری از بزرگان، فاکتورهای دیگر نظیر اضطراب پایین، استقامت ذهنی، خود باوری و کمال طلبی هم بسار مهم است.



مترجم قاسم موحدی/ هیات پزشکی ورزشی استان یزد


برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.