چهارشنبه ۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱

نقش تنوع غذایی در موفقیت تکواندوکاران

تکواندو

تکواندو به عنوان یک رشته مدرن رزمی کره ای، دارای بیشترین تعداد ورزشکار در میان ورزشهای رزمی در سراسر دنیاست. در این ورزش کنترل میزان چربی بدن تکواندوکار، نه تنها به حفظ توده عضلانی وی کمک می کند، بلکه باعث افزایش سرعت، چابکی و تمرکز ورزشکار می شود.

در این ورزش فرد باید توان هوازی و بی هوازی خود را بهبود ببخشد و ورزشکاران باید زمان زیادی را برای انجام تمرینات بگذارند. در ورزش تکواندو نیز مانند سایر رشته های ورزشی رعایت تعادل و تنوع در گروه های غذایی در عملکرد ورزشکاران نقش مهمی دارد.



قبل از ورزش استفاده از کربوهیدرات های پیچیده و با شاخص قندی پایین تا متوسط توصیه می شود، چرا که غذا با شاخص قندی بالا در ساعت قبل از مسابقه باعث بالا رفتن قندخون و در نتیجه افزایش ترشح انسولین و نهایتاً افت قندخون و کاهش عملکرد می شود.



در حین ورزش و تمرین زیر یک ساعت، نوشیدن آب ساده به تنهایی کافی است، ولی اگر تمرین بیشتر از یکساعت باشد مصرف مایعات قندی توصیه می شود مایعاتی که بین ۴ تا ۸ درصد قند داشته باشند.  برای جذب بیشتر مایعات بهتر است از ترکیب چند قند استفاه شود؛ ترکیبی از گلوکز و فروکتوز و یا دکستروز.



 در طول تمرین و مسابقه ذخایر گلیکوژن از دست می رود، بنابراین بلافاصله بعد از تمرین باید جایگزینی ذخایر از دست رفته شروع شود. بعد از تمرین مصرف کربوهیدرات با شاخص قندی متوسط تا بالا توصیه می شود، البته اگر همراه با پروتئین هم باشد منبع خوبی برای بازسازی می باشد.



لاله کیوانمرز/مسئول کمیته تغذیه هیأت پزشکی ورزشی استان تهران


ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.