پنجشنبه ۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴

مدرس ستاد ملی مبارزه با دوپینگ(نادو) ارائه کرد؛

توصیه هایی برای دورماندن ورزشکاران از خطر دوپینگ

دکتر رضا سعیدی

اطلاع داشتن ورزشکاران، مربیان و ورزشکاران از تمامی جوانب دوپینگ یک ضرورت است، چرا که کوچکترین غفلت یا کم اطلاعی ممکن است موجب وارد آمدن خسارت به فرد و حتی به کشور شود ، به همین منظور در این راستا چند توصیه مهم به این عزیزان داریم:

الف- مکمل ها



مکمل های ورزشی طیف وسیعی هستند که به صورت مکمل در کنار غذا به طرق خوراکی و تزریقی عضلانی مصرف می شوند. این طیف شامل انواع ویتامین ها، ترکیبات پروتئین، کربو هیدرات ها، اسید های آمینه و غیره است. مصرف مکمل ها خصوصا مکمل های موجود در بازار و حتی بازارهای معتبر دنیا مانند تیغ دولبه است. از یک سو می تواند جهت ارتقاء سلامت و عملکرد ورزشکاران- خصوصا حرفه ای- موثر باشد و از سوی دیگر می تواند به جهت وجود مواد خاص در مکمل ها، تست دوپینگ ورزشکار مثبت شود. سوال اینجاست که ورزشکار در مواجهه با این موضوع چکار کند؟



۱-در وهله اول از مکمل های اورجینال و دارای تاییدیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موجود در داروخانه ها استفاده کنند.



۲- در وهله دوم تحت نظارت و تجویز یک متخصص پزشکی ورزشی و با تغذیه مکمل را مصرف کنند.



۳- به محتویات برچسب روی مکمل کاملا دقت نموده و اگر مورد خاص و مشکوکی به نظر رسید از ستاد ملی مبارزه با دوپینگ مشاوره بگیرند.



۴-علاوه بر این انستیتوی ورزش استرالیاAIS   هر ساله اثر بخشی و ایمن بودن مکمل ها را در چهار گروهA-D معرفی می کند، ورزشکاران می توانند با مراجعه به سایت این انستیتو در جریان مکمل ها و اثر بخشی آنها قرار گیرند و اینکه کدام مکمل دوپینگ محسوب می شود و کدام مجاز است.



ب-چند نکته مهم



 ۱- نادو با انتشار بروشورهای آموزشی و اطلاع رسانی ورزشکاران را در این حوزه یاری می دهد به عنوان مثال بروشوری تهیه شده که در یک طرف آن که سبز رنگ است داروهای مجاز معرفی شده و طرف دیگر که قرمز رنگ است داروهای غیر مجاز مطابق لیست وادا درج شده است.



۲-توصیه ما به کلیه ورزشکاران مربیان و دست اندرکاران ورزش این است که از قوانین ضد دوپینگ وادا مثل محرومیت ها و مجازات ها کاملا مطلع باشند از جمله اینکه می دانیم از سال ۲۰۱۵ کلیه محرومیت ها دو ساله به چهار ساله ارتقا یافته است، بلکه در مواردی  محرومیت ها مادام العمر شده است. این موضوع برای ورزشکاران حرفه ای خیلی حائز اهمیت است.



۳- با توجه به اینکه آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ(وادا) لیست داروها و روش های ممنوعه را در ابتدای هر سال  نو میلادی اعلام می کند، لازم است کلیه ورزشکاران مربیان و دست اندرکاران ورزش به صورت ضمنی هم که شده در جریان این تغییرات قرار گیرند. این لیست همواره در پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران(سایت خبری فدراسیون پزشکی ورزشی) و ستاد ملی مبارزه با دوپینگ(نادو) وجود دارد.



۴-تقریبا اکثر داروهای بیماری های فصلی نظیر سرماخوردگی، انواع آنژیم چرکی و آنتی بیوتیک و داروهای گوارشی و غیره مجازند و ورزشکاران در این خصوص نگرانی نداشته باشند با این حال پیش از مصرف هر دارویی از کارشناسان نادو مشورت بگیرند.



 دکتر رضا سعیدی/ مدرس ستاد ملی مبارزه با دوپینگ(نادو)


ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.