دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶

آمادگی ذهنی برای یک رقابت ورزشی

رونی

همان طور که شما نیاز دارید تا از لحاظ فنی و جسمانی آمادگی مسابقه را داشته باشید، از نظر ذهنی نیز باید این آمادگی را داشته باشید و باید ذهن خود را برای بازی گرم کنید.

یکی از مهمترین کارهایی که می‌توانید برای گرم کردن ذهن خود انجام دهید تصویرسازی و مرور ذهنی زمان‌هایی از مسابقه است که به طور معمول در بازی برای شما اتفاق می‌افتد.



برای مثال اگر رشته فوتبال را در نظر داشته باشید و به نکات زیر توجه فرمایید (این نکات برای هر ورزشی قابل اجرا است) :



اگر دروازه‌بان هستید، عکس العمل روی شوت‌ها، خروج در ارسال‌ها، واکنش روی ضربات ایستگاهی حریف، گرفتن ضربه پنالتی، بازی با توپ و ... را تصویرسازی کنید.



اگر مدافع هستید، تکل بر روی حریف، دفع توپ، زدن توپ با سر هنگام ارسال‌ها و ضربات ایستگاهی، جاگیری در ضربات ایستگاهی، جدال‌های یک در مقابل یک و ... را تصویرسازی کنید.



اگر در خط میانی بازی می‌کنید، بر روی جنگ‌های تن به تن، تکل و درگیری بدنی، دادن پاس‌های مختلف، ارسال توپ، شوتزنی و ... تمرکز و آن را تصویرسازی کنید.



اگر مهاجم هستید، بر روی انواع کنترل توپ، سرزنی، شوتزنی، چرخش و تغییر مسیر، دریبل، حرکات با توپ و بدون توپ، فرارها و استارت‌های ناگهانی و از همه مهمتر بر روی گلزنی به شکل‌های مختلف تمرکز و تصویرسازی انجام دهید.



توجه داشته باشید:



- تصویرسازی ذهنی در شب قبل از مسابقه بهتر است بلافاصله پیش از خوابیدن انجام نشود زیرا ممکن است به خواب و استراحت کافی لطمه بزند.



- تمام تصویرسازی‌ها باید به شکل مثبت باشد، به این معنی که اگر تیم صاحب پنالتی شد و به عنوان زننده ضربه خود را تصور می‌کنید باید فکر کنید که آن را گل می‌کنید یا مهاجم در صحنه‌هایی که به سمت دروازه ضربه می‌زند باید ببیند که توپ را گل کرده است و یا مدافع در موقعیت یک در مقابل یک باید ببیند که بر مهاجم غلبه کرده و توپ را تصاحب می‌کند.



بعد از انجام تصویرسازی از زمان حضور خود در محل اسکان تا حضور در زمین مسابقه کمتر به بازی و مسابقه فکر کنید. فقط به چیزهای مثبت فکر کنید. اگر یک فکر منفی به سراغتان آمد بلافاصله آن را متوقف کنید و اجازه ندهید آن فکر منفی ادامه پیدا کند و افکار مثبت و انرژی بخش را با آن جایگزین کنید و همیشه به نقاط قوت و توانایی‌های خود فکر کنید و می‌توانید فیلم بازی‌های خود را تماشا کنید.



استراحت کامل در شب پیش از مسابقه در آرامش ذهنی و افکار مثبت اهمیت بسیاری دارد. ذهن خسته به معنی کندتر فکر کردن و تاخیر در تصمیم‌گیری است که باعث از دست رفتن شانس و موقعیت می‌شود. به یاد داشته باشید: "سریع‌ترین بازیکن در میدان ورزش کسی نیست که سریع‌تر می‌دود بلکه کسی است که سریع‌تر فکر می‌کند و سریع‌تر تصمیم می‌گیرد. "



در هنگام گرم کردن پیش از بازی بر روی عضله‌هایی که در حال کشش آنها هستید تمرکز کنید تا همزمان ذهن خود را نیز گرم کنید.



توجه داشته باشید در طول مسابقه هرکسی اشتباه می‌کند و نباید اجازه دهید یک یا دو اشتباه بر روی عملکرد کلی و نهایی شما تاثیر بگذارد. همه هدفتان این باشد که از مسابقه پیش رو لذت ببرید.



میراحسان میرزاده کارشناس ارشد روانشناسی ورزشی و مسئول کمیته روانشناسی هیأت پزشکی ورزشی استان قزوین


ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.