یکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴

دکتر نوروزی ضمن تشریح اولویت های فدراسیون پزشکی ورزشی:

ورزش کشور از نگاه سنتی عبور کرده است/ از توسعه سلامت عمومی و ورزش همگانی غافل نیستیم

غلامرضا نوروزی

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی با اشاره به موفقیت های این فدراسیون در بخش های مختلف تاکید کرد: مجموعه پزشکی ورزشی حسب وظیفه ذاتی خود در کنار توجه به ورزش قهرمانی و حرفه ای از مبحث سلامت عمومی و ورزش همگانی غافل نیست.

دکتر غلامرضا نوروزی گفت وگویی با روابط عمومی هیات پزشکی ورزشی استان فارس انجام داده است که در ادامه می خوانید:

  امروز پزشکی ورزشی در دنیا و ایران چه جایگاهی دارد؟

بدیهی است که پزشکی ورزشی در ورزش دنیا جایگاه بسیار خوبی دارد و رشد علمی ورزش به خوبی این مهم را نشان می دهد. در حقیقت مبحث پزشکی ورزشی با پشتیبانی از ورزشکاران توانسته سهم بسزایی در موفقیت های آنها داشته باشد. در ایران هم با وجود نوپا بودن بحث خوشبختانه شاهد رشد قابل توجه هستیم و به اهداف خوبی در این رابطه دست یافته ایم. پزشکی ورزشی توانسته پا به پای ورزش کشور حرکت کند در اکثر موفقیت هایی که حاصل شده و مدال هایی که کسب شده، رد پای پشتیبانی های متنوع فدراسیون پزشکی ورزشی به چشم می خورد.

 به برنامه های متنوع فدراسیون پزشکی ورزشی اشاره داشتید، اصولا اولویت فدراسیون پزشکی ورزشی چیست؟

ما در فدراسیون پزشکی ورزشی و هیات های تابعه دو وظیفه پشتیبانی از ورزش حرفه ای و سلامت همگانی  را همزمان پیگیری می کنیم و معتقدیم و با معرفی ورزش به عنوان یک نیاز عمومی، شناخت و درک این نیاز می تواند نقش مهمی در ارتقاء سلامت، پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها را به دنبال داشته باشد.

این فدراسیون و بلکه توانمندی هایی خانواده فرهیخته سلامت کشور نشان داده جامعه ورزش از درمان در خارج از کشور بی نیاز است که درمان دقیق و سریع بهداد سلیمی پیش از بازی های المپیک ریو گویای این مهم است. در حقیقت نه تنها به خارج از کشور بی نیاز هستیم بلکه این توانایی را داریم تا از سایر کشورها هم جذب بیمار داشته و خدمات خود را نیز به آنان هم ارائه دهیم. به طور کلی با توجه نیروهای انسانی متعهد و متخصصی در شاخه های مختلف پزشکی ورزشی داریم به دنبال آن هستیم تا به همه اهداف متعالی ورزش کشور را در این حوزه جامه عمل بپوشانیم.

•  نسبت به کارهای علمی و پژوهشی که در ورزش صورت گرفته جایگاه ورزشکاران را از لحاظ سلامت نسبت به دهه های گذشته چگونه ارزیابی می کنید؟

اولا لزوم بودن پزشکی ورزشی در کنار ورزش احساس و از سوی ورزش و ورزشکاران پذیرفته شده است، همین که ورزشکاران ما پذیرفتند که نیاز هست در کنارشان تیم کامل پزشکی اعم از پزشک، فیزیوتراپ، مشاور  تغذیه، روانشناس و ماساژور باشد در نوع خود گام ارزشمند و مهمی محسوب می شود. در سالیان گذشته ما در کنار تیم و ورزشکار فقط شاهد حضور بهیار بودیم، اما با پیشرفت هایی که امروز حاصل شده است ورزش ما از رویکرد سنتی عبور کرده و ما شاهد حضور تیم کامل پزشکی ورزشی و در نتیجه خدمات موثر و کامل در کنار ورزشکاران هستیم. لیکن تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم و تمام تلاش ما این است روز به روز شاهد توسعه و تعالی پزشکی ورزشی در ورزش کشور باشیم.

  با توجه به اینکه باشگاه های ورزشی با طیف وسیعی از مردم سر و کار دارند، فدراسیون پزشکی ورزشی چه برنامه هایی برای نظارت بر این باشگاه ها دارد؟

 ستادی به نام نظارت برسلامت باشگاه را داریم که بررسی، نظارت و کنترل باشگاه را به عهده دارند که از نقطه نظر موازین بهداشتی، عضویت ورزشکاران در خدمات درمانی و عدم ارائه تجویز و فروش هرگونه مکمل و دارو را زیر نظر دارد و با متخلفان در این زمینه به طور جدی برخورد می کند.

موضوع دیگری که این روزها به طور گسترده مورد توجه مردم قرار گرفته ماساژ است، در این زمینه به عنوان متولی ماساژ ورزشی چه فعالیتی دارید؟

آن چیزی که به فدراسیون پزشکی ورزشی مربوط می شود و به عهده ما گذاشته اند ماساژ ورزشی است که در این راستا دوره های آموزشی برگزار می کنیم و نیاز باشگاه های و تیم های ورزشی را برطرف می کنیم و با گذراندن دوره و قبولی در آزمون در مراکر ورزشی و یا کنار تیم ورزشی مشغول به کار می شوند. اما درخصوص ماساژ عمومی به لحاظ قانونی نمی توانیم ورود کنیم و ما وظیفه خود می دانیم با اطلاع رسانی علمی باعث آگاهی مردم در این خصوص شویم.

شاهد تعاملات برون سازمانی فدراسیون پزشکی ورزشی و هیات های تابعه با مراکز و نهادهایی چون سازمان زندان ها هستیم، آیا برنامه دیگری برای تعامل در دستور کار دارید تا چتر پزشکی ورزشی گسترده تر شود؟  

ما با کلیه مراکزی که با می توانند مرتبط شوند و کمک از ما بخواهند می توانیم در قالب تفاهم نامه فعالیت های متقابلی را داشته باشیم. یکی از این مراکز سازمان زندان هاست که با نیازی که در آنها در خصوص پزشکی ورزشی از جمله نیاز به ورزش، ریکاوری و بازیابی دیده شد و با تفاهم نامه خوبی که بین دوطرف بسته شد فعالیت هایی را آغاز کرده ایم. امیدواریم بتوانیم نیازهای این قشر از ورزشکاران را هم برطرف کنیم.

•  حرف آخر؟

هیات پزشکی ورزشی فارس از جمله هیات های پیشرو بوده و امیدواریم سیر رو به رشد و خدمات متنوع این  هیات برای جلب حداکثری رضایت ورزشکاران استان ادامه داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.