یکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵

ورزش و سالمندان

ورزش سالمندان

مهمترین مساله ارتقاء سطح سلامت سالمندان حس استقلال در فعالیت های روزمره ، زندگی فعال است.

در کشورهای در حال توسعه پیر شدن و عوارض سالمندی در حال افزایش  است؛ اختلالات سالمندی از جمله شکستگی ها، آرتریت، مشکلات حرکتی باعث کاهش سطح سلامت سالمندان و در نهایت جامعه می شود.



سازمان جهانی بهداشت اولین شاخص سلامت یک جامعه را میزان فعالیت بدنی و تحرک جسمانی می داند فعالیت فیزیکی باعث پیشگیری از بروز بسیاری از اختلالات جسمی در سالمندان  از جمله کاهش خطر سقوط-بی حرکتی-اختلالات حرکتی و عضلانی -استخوانی، پوکی استخوان، افزایش تعادل، بالا بردن امید به زندگی و بهبود قدرت عضلات و کاهش میزان مرگ و میر دیده می شود.



سالمندان انجام فعالیتهای ورزشی ساده و یکنواخت دچار خستگی می شوند و فعالیتها را اجباری تلقی  و در نتیجه تمایل به ورزش را از دست می دهند.



برای برطرف کردن این نکته بهتر است از ورزش های مفرح از جمله توپ واسباب بازی، پرسیدن اسامی و رنگ ها به سالمند، اجازه صحبت و ایجاد ارتباط داده شود طریقه نشستن و نیم دایره و همکاری دو به دو در سالمندان ایجاددر ارتباط اجتماعی و موفقیتهای سالمندان و بهبود قدرت عضلانی و ضعف تعادل سالمندان  را بوجود می آورد



 متاسفانه محدودیت هایی در ورزش سالمندان وجود دارد از جمله فضای کم  یا عدم وجود سالن ورزشی جهت سالمندان، عدم وجود مربیان دوره دیده در زمینه ورزش سالمندان عدم اعتماد سالمندان و ترس از انجام ورزش محدودیت ورزش را در این گروه دو چندان کرده است.



عزت کازرونی نژاد/نائب رئیس بانوان هیات پزشکی ورزشی استان خوزستان


ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.