چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۸

در نشست مسئولان دو هیات تاکید شد؛

اطلاع رسانی و آموزش نقطه مشترک پزشکی ورزشی و پرورش اندام فارس

دکتر صفرپور: مهمترین خدمت ما به جامعه ورزش آموزش است/ فرهنگ مهر: مکمل های مجاز را معرفی کنید

فارس

در نشست هم اندیشی هیات های پزشکی ورزشی و پرورش اندام استان فارس به دو نقطه مشترک اطلاع رسانی و آموزش تاکید و از آن به عنوان اولویت در برنامه های اجرایی یاد شد.

به گزارش روابط عمومی هیات پزشکی ورزشی استان فارس، سرپرست هیات پزشکی ورزشی فارس در دیدار با رئیس هیات پرورش اندام استان ضمن خوش آمدگویی، جایگاه هیات پرورش اندام استان در برنامه ریزی و ارائه خدمات به ورزشکاران این رشته را مهم ارزیابی کرد و گفت: هیات پرورش اندام طیف وسیعی از ورزشکاران جامعه را در بر می گیرد و توانسته با وجود فعالیت های گسترده از جمله آموزش خدمت بزرگی را به این قشر از جامعه ورزش ارائه دهد.   دکتر صفرپور تاکید کرد:امروز فضای جامعه به گونه ای است که هرکس نسبت به هرمجموعه ای توقع دریافت خدماتی را دارد و ورزشکاران هم توقع دارند هر دو مجموعه خدمات لازم را به آنها ارائه کنند.

وی افزود:هرآنچه اعتبار در هیات پزشکی ورزشی استان فارس وجود دارد باید به صورت خدمات کارآمد و متنوع به جامعه ورزش برگشت داده شود تا ورزشکاران ما از وجود این هیات به عنوان یک پشتیبان، با آرامش خاطر بیشتری به فعالیت های ورزشی خود بپردازند.

دکتر صفرپور افزود: از زمان شروع فعالیتم به عنوان سرپرست، همراه با عوامل اجرایی این هیات بدنبال جلب اعتماد بیشتر ورزشکاران به مجموعه پزشکی ورزشی بودیم تا بتوانیم خدمات کارآمد و متنوعی که در این هیات وجود دارد را به طور کامل و شایسته معرفی کنیم تا جامعه ورزش بیشتر از گذشته از آن بهره مند شوند.

سرپرست هیات پزشکی ورزشی فارس با تاکید براینکه هرآنچه اعتبار از نظر مالی در هیات پزشکی ورزشی وجود دارد باید به صورت خدمات متنوع و کارآمد به جامعه ورزش برگشت داده شود، افزود: تا ورزشکاران با بهره مندی ازاین خدمات گسترده و احساس وجود مجموعه پزشکی ورزشی به عنوان یک پشتیبان در کنار خود با آرامش خاطر بیشتری به فعالیت های ورزشی نیز بپردازند.

دکتر صفرپور آموزش را اولویت اول هیات پزشکی ورزشی استان فارس عنوان کرد و اظهار داشت: مهمترین خدمت ما به جامعه ورزش، آموزش است که باید بجد آن را دنبال کرد تا ورزشکاران قبل از ورود به عرصه و انجام هرگونه فعالیت ورزشی از این خدمات بهره مند شده واز آسیب که وجود آن در ورزش اجتناب ناپذیر است از صدمات بسیار کمتری برخوردار شوند و در صورت بروز بدانند چگونه با آن برخورد کنند و آنگاه اگر آسیبی ایجاد شد، هیات پزشکی در بحث درمان وارد شده و تا سلامت کامل و برگشت دوباره ورزشکار به عرصه فعالیت های ورزشی او را همراهی خواهد کرد.

سرپرست هیات پزشکی ورزشی استان فارس در ادامه به علم ورزش و انجام حرکات صحیح توسط ورزشکار اشاره کرد و افزود: باید بررسی کرد که ورزشکاران و مربیان ما تا چه اندازه از علم ورزش آگاه هستند و این وظیفه مدیریت دو مجموعه هیات پزشکی ورزشی و پرورش اندام استان است تا با ایجاد فضای آموزشی و کارگاه ها و سمینارهای مربوطه آنان را از علم روز مطلع کرد و از اصول آسیب ها و ضرورت های پزشکی آگاه سازیم.

 دکتر صفرپور به مقوله پژوهش در ورزش اشاره کرد و تصریح کرد: امروز در ورزش با یک خلع در امر پژوهش مواجه هستیم که با تحقیقاتی گسترده می توانیم متوجه شایع ترین آسیب ها در ورزشکاران شده و با ریشه یابی علت، کمک کنیم تا از بروز این آسیب ها جلوگیری شود و این یعنی همان پیشگیری مقدم بر درمان که متولیان سلامت بدنبال آن می باشند.

وی در ادامه به استفاده از مکمل های غیر مجاز ورزشی اشاره کرد و تصریح کرد: متاسفانه در جامعه با استفاده نادرست برخی از ورزشکاران از مکمل های ورزشی غیرمجاز روبرو هستیم که می طلبد با تعامل بین دو هیات پزشکی ورزشی و پرورش اندام استان فارس به عنوان دوهمکار کناریکدیگر بدون نگاه قهری و با معرفی برنامه ها و مکمل های مجاز و مکان های عرضه آن بتوانیم ورزشکاران را از مقوله مهم که مستقیم به سلامت آنان در ارتباط است آگاه سازیم.

استقبال هیات پرورش اندام از خدمات پزشکی ورزشی

 رئیس هیات پرورش اندام هم در این جلسه ضمن تشکر از خدمات ارزنده هیات پزشکی ورزشی استان فارس به جامعه ورزش و حضور دکتر صفرپور به عنوان سرپرست این هیات، این جلسه را بسیار مهم در روند پیشرفت اهداف هر دو هیات عنوان کرد و افزود: امروز وجود بیش از ۲۵۰ باشگاه پرورش اندام در استان با ارائه ۵ رشته ورزشی سهم چشمگیری در جامعه ورزش استان ایفا می کند.

فرهنگ مهر به ماموریت متفاوت این هیات اشاره کرد و تصریح کرد: این هیات جزء محدود هیات هایی ورزشی است که ماموریتی فرا سازمانی داشته و در بسیاری از رشته هاو هیات های ورزشی می توان وجود فعالیت آن را حس کرد به طور مثال در ورزش فوتبال یا والیبال ورزشکار از وجود این رشته هم برخوردار بوده و بعنوان علم تمرین از آن استفاده می نماید.

وی در ادامه با بیان اینکه تعامل هر دو هیات پزشکی ورزشی و پرورش اندام استان فارس می تواند باعث پیشرفت برای رسیدن هرچه سریعتر به هدف و نقطه مطلوب شود، اظهار داشت: معتقد هستم همکاری ها در این زمینه باید وارد فاز عملیاتی بیشتری شود و از اینکه بخواهیم به طرح های پیچیده که اجرای آن زمان بر باشد بپرداریم، ما را در رسیدن به آن هدف مطلوب باز می دارد.

رئیس هیات پرورش اندام استان آموزش را مقوله ای بسیار مهم در ورزش دانست و گفت: با آموزش به موقع می توان از بروز بسیاری از آسیب ها و معضلات امروز جامعه ورزش جلوگیری کرد و در این خصوص باید به سمتی حرکت کنیم که با برنامه های مدون وقابل اجرا نقش مثمرثمری را در این زمینه ایفا کنیم.

فرهنگ مهر اطلاع رسانی در پزشکی ورزشی را بسیار مهم عنوان کرد و اضافه کرد: با اطلاع رسانی و شفاف سازی به موقع  که نقطه مشترک هر دو هیات است می توان جامعه ورزش را از خطر آسیب ها آگاه ساخت و راه مناسب را به آنان نشان داد.

وی در خصوص برخورد با متخلفین استفاده از مکمل های غیرمجاز بیان کرد: من معتقدم هرگاه جلوی یک چیز را گرفتیم ولی راهکار مناسب و جایگزین را مطرح نکردیم مسلما استقبال عمومی نسبت آن چیز ممنوع شده، بیشتر می شود و آنجاست که باید اول راهکارهای مناسب را پیدا و ارائه کرد و آن وقت آنان را از مباحث ممنوعه منع کرد.

رئیس هیات پرورش اندام در پایان به طرح پیشنهادشده از سوی این هیات اشاره کرد و افزود: هیات پزشکی ورزشی می تواند با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مکان های ایمن و مجازی را در خصوص تهیه و تجویز داروها و مکمل های مجاز ورزشی به صورت تخصصی راه اندازی کرده و حتی با دارا بودن آزمایشگاهی در این خصوص با آگاه شدن از سیستم بدن یک ورزشکار و نیازهای پروتئینی و ویتامینی برای او تصمیم گیری کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.