شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱

ورزش پاک از منظری دیگر

ورزش همگانی

از منظرعلمی اگر پاکی وسلامت را مترادف هم بدانیم ، برای پیداکردن تعریقی از ورزش پاک باید سراغ تعاریف علمی سلامت برویم ودراینجا معتبرترین منبع سازمان بهداشت جهانی ( WHO ) است که سلامت را به این صورت تعریف می کند:

سلامت عبارت است از برخورداری از آسایش کامل جسمی، روانی واجتماعی بعبارتی انسان سالم انسانی است که ازنظرجسمی، روانی واجتماعی سالم باشد و جالب اینجاست که این تعریف کاملا" با نگرش ما نسبت به سلامت وپاکی ورزش منطبق است .



 نکته جالب توجه دیگر اینکه قرنها پیش حکیم نظامی گنجوی بابهره گیری ازایجاز شعرفارسی، تعریف طولانی سازمان بهداشت جهانی را بااین مصرع تعریف نموده که: سلامت به اقلیم آسودگی است "



 خلاصه ورزش پاک وسالم فقط به پاک وسالم بودن یک ورزشکارمحدود نمی شود بلکه وابسته است به پاکی وسلامت جسمی، روانی واجتماعی درهمه عرصه های ورزشی اعم از ورزشکار، ورزشگاه، مربی، مدیر وحتی تماشاگران ورزشی .



 البته  تعریف سازمان بهداشت جهانی از سلامت وبه تبع آن تعریف ها از ورزش پاک وسالم، تعاریفی آرمانی وعملاً دست نیافتنی است اما مهم آن است که جوامع ومتولیان ورزش برای دستیابی به آن تلاش کنند. جایگاه آرمانی ورزش پاک مثل قله ای مرتفع ودست نیافتنی است ولی همه دست اندرکاران باید گام دراین راه گذاشته وسعی کنندکه به آن نزدیکترشوند.



هرچه دراین راه بالاتررفته وپیشرفت کنیم، فضای ورزشمان مثل فضای ارتفاعات پاکتروسالمتر، نگاهمان به عرصه ورزش گسترده تروجایگاهمان درورزش جهان رفیع ترخواهدبود. نکته قابل ذکر دیگر که بازهم مؤید این است که تعریف ما از ورزش پاک وسالم با تعریف سازمان بهداشت جهانی ازسلامت منطبق است، اینکه درچند سال گذشته گروهی از کارشناسان سازمان بهداشتی جهانی به سه رکن سلامت یعنی سلامت جسمی، روانی واجتماعی، سلامت معنوی را نیز افزوده اند وشاخصهایی رابرای آن درنظرگرفته اندکه کاملاً با اصول ورزش پاک منطبق است. شاخصهایی چون ایمان، هدفداربودن، پایبندی به اخلاق، تعاون وحس همکاری و ... اینها همگی همان چیزهایی است که ماسالها پیش درورزش ملی مان از مجموعه آنها با واژه پهوانی یاد کرده ایم .



 بعد جسمی :



نماد بارز ورزش پاک از بعد جسمی، بری بودن ورزش از دوپینگ وسوء مصرف مواد و روش های خلاف قانون برای بالا بردن کاذب توان ورزشکاران است. دوپینگ نه تنها به دلیل ایجاد رقابت ناسام ازنظر معنوی ورزش پاک را مختل می کند بلکه روش های داروهای مصرفی برای دوپینگ سلامت ورزشکار را نیز تهدید می نماید اگربه هردلیل سلامت جسمی هرعنصر مرتبط با ورزش اعم از ورزشکاریاحتی تماشاگرتهدید شود، این مهم با ورزش پاک وناسالم منافات دارد بعبارتی ورزش سالم، ورزشی است که عناصر درگیر آن سالم بمانند.



آمارعلمی نشان می دهدکه یکی از شایع ترین علل بروز آسیب های ورزشی تمرین های غیرعلمی وغیراصولی است. اگر طبق آمار هر روز ورزشکاران براثر تمرین غلط آسیب می بینند وعلت آن دانش کم مربیان است، یعنی به این جنبه مهم سلامت وپاکی ورزش نپرداخته ایم.



اگربه ورزش پاک وسالم براساس تعریف جامع وکامل آن بپردازیم، درخواهیم یافت که ورزش نا سلام وناپاک فقط دوپینگ نیست!



پایان بحث این شماره را به یاد آوری این نکته مهم اختصاص می دهم که دستیابی به ورزش پاک با این تعریف جامع و گسترده نگرشی رویایی است ولی آنچه مهم است وکشورهای صاحب سبک وپیشرفته دراین عرصه برآن تأکید دارند گام گذاشتن دراین راه وپیشرفت روزمره بانگاهی جامع به همه جنبه های ورزش سام وپاک است.



دکتر پویا دانشور/ دبیر هیات پزشکی ورزشی اصفهان


ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.