چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۹

عروق خونی و ورزش

لاله حاکمی

آیا می دانستید سیستم گردش خون بدن شامل سرخرگ ها، سیاهرگ ها و مویرگ هاست. این شبکه عظیم، خون را به همه نقاط بدن می رساند تا قلب، ریه، و همه ارگان های حیاتی به اکسیژن و مواد غذایی مورد نیازخود دسترسی داشته باشند.


  • عروق خونی شما می توانند دور کره زمین بزنند:



گرچه عروق خونی نسبتاً کوچک هستند، شبکه آن به شکل شگفت آوری طولانی است. اگر همه رگ های خونی را در یک راستا قرار دهیم، طول خط بدست آمده بیش از ۴۰۰۰۰ کیلومتر خواهد شد، یعنی عروق خونی شما می توانند بیش از دو بار به دور کره زمین حلقه بزنند. فردی که به شکل منظم ورزش می کند، عروق کولترال بیش تری می سازد که خونرسانی موثرتری را با فشار کمتر به قلب ممکن می نماید.




  • در طول یک شبانه روز، عروق خونی شما بیش از ۶۰۰۰ لیتر را جابه جا می کنند. در طول ورزش، تعداد ضربان قلب زیاد می شود، برون ده قلبی و قدرت انقباض و حجم های بطنی در ورزشکاران افزایش می یابد.

  • عروق خونی ممکن است درگیر بیماری های جدی شوند: سختی سرخرگ ها (تصلب شرائین یا آترواسکلروز) بیماریی شایعی است که از عوارض شناخته شده آن، سکته های قلبی، سکته های مغزی و بیماری عروق محیطی می باشد. ورزش، یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در پیشگیری و درمان این مشکل به حساب می آید. یکی از مشکلات بسیار شایع در سیستم وریدی، واریس می باشد، ورزش، با تقویت پمپ انقباضی عضلات و برگشت موثرتر خون از اندام ها به عروق مرکزی، نقش مهمی در پیشگیری و درمان این عارضه و کم کردن ورم اندام ها خواهد داشت.

  • عروق خونی تحت تاثیر درجه حرارت محیط قرار می گیرند. سیستم گردش خون کمک می کند که درجه حرارت بدن انسان تنظیم شود. در درجه حرارت محیطی بالا، و همچنین در زمان ورزش، عروق خونی سطحی گشاد می شوند تا حرارت رااز بدن دفع کنند. در آب و هوای سرد، عروق خونی منقبض می شوند تا حرارت بدن را حفظ کنند. افرادی که در این گونه آب و هوا ورزش می کنند، مثل کوهنوردان باید مراقب باشند. زیرا انقباض بیش از اندازه عروق سطحی ممکن است موجب آسیب بافتی شود و سرمای بیش از اندازه ممکن است موجب سرمازدگی یا انجماد بافت ها گردند. برای حفظ این توانمندی ارزشمند عروق خونی در کنترل درجه حرارت بدن در ورزش، چه در فصل تابستان و چه در فصل زمستان، باید مایعات بدن به میزان کافی تامین شده باشد.

  • بسیاری از سردردها منشا عروقی دارند و به علت انقباض و انبساط عروقی ایجاد می شوند. ورزش منظم می تواند در کاهش حملات سردرد به ویژه سردردهای نوع تنشی نقش موثری داشته باشد. اما اگر بعد از ورزش دچار سردرد می شوید، لازم است توسط یک متخصص مغز و اعصاب معاینه شوید.

  • مصرف کاکائو به مقدار متناسب، با توجه به ریزمغذی هایی مثل فلاونوئیدها که اثرات آنتی اکسیدانی قوی دارند، برای سلامت عروق خونی مفید است. البته باید توجه شود که شکلات های موجود در بازار حاوی مقادیر زیادی کره و چربی همراه با شکر هستند که مصرف بی رویه آن ها برای سلامت عروق خونی مضر می باشند.

  • آسیب به عروق خونی در بسیاری از موارد در سنین پایین حتی در کودکی شروع می شود. کودکان چاق بیش از سایر کودکان در معرض بیماری های قلبی عروقی هستند. ورزش منظم موجب پیشگیری از چاقی و کنترل وزن می شود و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کم می کند.





دکتر لاله حاکمی/متخصص بیماری های داخلی/نایب رئیس بانوان فدراسیون پزشکی ورزشی




ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.