شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰

ال کارنیتین

مکمل

استفاده از مکمل های ورزشی در میان ورزشکارن برای رسیدن به حداکثر توان ورزشی بسیار رواج پیدا کرده است.از جمله مکمل ها که در ورزشکاران نیز استفاده میشود، ال کارنیتین است.

امروزه مصرف  مکمل های تغذیه ای در میان ورزشکاران با هدف افزایش عملکرد ورزشی، بهبود تمرین، و ریکاری بسیار رواج پیدا کرده است. ازآنجاکه رسیدن به حداکثر توان ورزشی هدف اصلی  بسیاری از ورزشکاران است، رسیدن به عملکرد ورزشی بالاتر انگیزهای قوی در ورزشکار برای مصرف مکملها و مواد نیروزا ایجاد میکند. مصرف مواد مختلف نیروزا نه تنها در میان ورزشکاران حرفه ای بلکه در میان ورزشکاران مبتدی و افراد غیرورزشکار نیز مشاهده میشود. مطالعات متعدد نشان داده اند که مصرف موادنیروزا و مکملها در ایران از شیوع بالایی برخوردار است.  به گونه ای که 45 تا 18 درصد ورزشکاران از ازمکمل ها استفاده میکنند. هم اکنون بیش از 600 نوع مکمل در بازار یافت میشود که از جمله آن ها میتوانیم به ال کارنیتین اشاره کنیم.



ال کارنیتین ازدو اسید آمینه لیزین و متیونین ساخته شده است که در آزاد سازی اسیدهای چرب از سلول های چربی اهمیت دارد. میتوکندری اهمیت درخور توجهی در میزان انرژی زایی، اکسیداسیون چربی ها و به دنبال آن کاهش اکسیداسیون کربوهیدرات ها و درنتیجه حفظ ذخایر کربوهیدرات جهت ادامه فعالیت استقامتی و تأخیر در آستانه خستگی دارد، ورزشکاران از ال-کارنیتین به عنوان مادهای نیروزا در فعالیتهای استقامتی بهره می گیرند. بعضی از مطالعات کاهش تولید لاکتات  را در ورزشکاران  هنگام ورزش نشان داده اند، البته برخی مطالعات دیگراین ویژگی را تایید نمی کنند. هم چنین برخی از تحقیقات کاهش خستگی و کوفتگی بعد از ورزش رابه دنبال مصرف ال کارنیتین نشان داده اند.



مواد غذایی که کارنیتین در آنها وجود دارد:



بالاترین غلظت کارنیتین در گوشت قرمز و محصولات لبنی یافت می شوند. سایر منابع طبیعی که کارنیتین در آنها وجود دارد، شامل: آجیل و دانه ها (به عنوان مثال:، کدو، آفتابگردان، کنجد)، حبوبات  (لوبیا، نخود فرنگی، عدس، بادام زمینی)، غذاهای گیاهی منبع خوبی از ال کارنیتین نمی باشند.



عوارض مصرف:



از جمله عوارض مصرف ال کارنیتین بیخوابی، تهوع، استفراغ، اسها ل و بی قراری است. عوارض جدی تر شامل طپش قلب، افزایش فشار خون و تب است.



بعضی عوارض جانبی مصرف استیل ال کارنیتین میتواند جدی باشد مانند گیجی، تحریک پذیری، افسردگی، پرخاشگری، مشکلات عصبی و عوارض آلرژیک مثل خارش پوست، تورم و قرمزی زبان، لب و گلو و مشکلات تنفسی. اشاره کنیم.



دوستانی که دچار کم کاری تیرویید و بیماران دیالیزی نباید از مکمل ال کارنیتین استفاده کنند.



دوستان ورزشکار استفاده از هرگونه مکمل ورزشی از جمله ال کارنیتین را  حتما با تجویز پزشک و متخصصین تغذیه  در دستور کار خود قرار دهند.



فرناز نوری زاده، کارشناس تغذیه و رژیم غذایی




ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.