شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶

ورزش و مقابله با فشار روانی

استرس

یکی از بهترین راهها برای کاهش آثار فشار روانی انجام فعالیت های ورزشی است.

به موازات توسعه علم و تکنولوژی کم تحرکی و بی حرکتی به انسان تحمیل شده و سلامت جسمی و روانی افراد را مورد تهدید قرار داده و زندگی انسان را مختل کرده است. در این میان فشار روانی جزء لاینفک زندگی روزمره است و راحت ترین راه مقابله با آن دور شدن از منبع یا از بین بردن آن است. مانند ترک شغل پر فشار یا محیط پراسترس ، ولی همان طور که می دانید در بیشتر اوقات این راه عملی نیست بنابراین باید راه هایی برای کاهش آثار فشار روانی یاد بگیریم .



 امروزه این راه ها تحت عنوان مدیریت استرس نامگذاری شده اند، در مدیریت استرس برنامه هایی به صورت  نظری و عملی ارائه می شود که با استفاده از آنها  میتوان انواع مختلف اثرات فیزیولوژیکی روان شناختی و رفتاری فشارروانی کنترل کرد.



 زمانی که شخص در یک موقعیت فشار زای روانی قرار می گیرد حالتی هیجانی تحت عنوان مبارزه یا فرار در وی ایجاد می شود که تحت تاثیر آن همه نیروهای بدن برای انجام دادن یک عمل فوری بسیج می شوند و در واقع بدن در یک حالت آماده باش به سر می برد یکی از راههای مدیریت استرس انجام دادن منظم فعالیت های ورزشی نظیر شنا و پیاده روی می باشد که به کنترل اثرات فیزیولوژیکی روان شناختی کمک می کنند



ورزش کردن در یک محدوده زمان معین می تواند شرایط بدنی را دوباره احیاء کرده و تعادل و توازن روانی را برقرار سازد.



کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان از طریق ورزش این فرصت را بدست می آورند که ارتباطات جسمی ، روانی و اجتماعی خود را تقویت نمایند.





زهرا علی آبادی فراهانی -  مسئول کمیته روان شناسی هیات پزشکی ورزشی استان مرکزی


ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.