شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹

بانوان ورزشکار و لزوم مصرف استروژن های گیاهی

ورزش بانوان

فیتو استروژنها دسته ای از ترکیبات در برخی گیاهان هستند که به علت شباهت ساختاری به استروژن انسانی، در بدن عملکردی مشابه با استروژن انسانی دارند .

استروژن هورمونی استروئیدی است که به طور عمده از کلسترول سنتز می‌شود، این هورمون فعالیت استخوان‌سازی را  افزایش می‌دهند و به همین دلیل است که افزایش قد دختران در سن بلوغ سریع‌تر از قبل می‌شود.



در بانوان ورزشکار، مخصوصا بانوانی که به طور حرفه ای ورزش می کنند و تمرینات شدید دارند میزان هورمون استروژن کاهش پیدا می کند که در نتیجه باعث اختلال در نوع عملکرد بدن ورزشکار شده  عواقب منفی برای وی در پی خواهد داشت.



 همچنین در دوران یائسگی تقریبا هیچ استروژنی در بدن تولید نمی‌شود و بنابراین فعالیت استخوان‌سازی در بدن بسیار کاهش می‌یابد، این حالت اگر شدید باشد، منجر به بروز پوکی استخوان در سنین بعد از یائسگی در زنان می‌شود .



در این مواقع مصرف فیتو استروژن ها ضرورت می یابد. فیتو استروژنها دسته ای از ترکیبات در برخی گیاهان هستند که به علت شباهت ساختاری به استروژن انسانی، در بدن عملکردی مشابه با استروژن انسانی دارند. به همین دلیل مصرف منابع غنی از فیتواستروژن ها می تواند برای خانم های ورزشکار، و همچنین خانم های یائسه مفید باشد.



همچنین فیتواستروژن‌ها دارای اثرات آنتی‌اکسیدانی و حفاظتی بر علیه سرطان‌های وابسته به هورمون همچون سینه، پروستات، دیابت و بیماری‌های قلبی- عروقی هستند. این ترکیبات به گیرنده‌های استروژن متصل شده و می‌توانند اثرات سلامت‌بخش استروژن را بر سیستم قلبی- عروقی و استخوان‌ها تقلید کنند. همچنین می‌توانند به افزایش سطوح استروژن در زنان یائسه کمک نموده و جایگزین مناسبی برای درمان جایگزینی هورمون (HRT) در این زنان باشند.



مهمترین منابع غذایی فیتو استروژن ها دانه های سویا - بذرکتان - جوانه گندم، شبدر و یونجه - خانواده حبوبات و غلات و برخی میوه ها مثل سیب هستند.



 آیدا غفاری/ مسئول کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان مرکزی


ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.