پنجشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱

تصاویر ذهنی مثبت و موفقیت ورزشکاران

مجید چهارده چریک

تصویرسازی نوعی مهارت روانی است که در آن تصاویر ذهنی مثبت و آشکاری در مغز ایجاد و یا باز سازی می شوند . مغز نمی تواند همچون اجرای واقعی یک مهارت ورزشی از تصویر سازی ذهنی برای یادگیری مهارتی جدید استفاده کند .

از آنجا که بخشی از عملکرد ورزشکاران بازتابی از افکار و احساسات آنها است، پس می توانند با ایجاد تصاویر ذهنی مثبت از خودشان در حال انجام مهارت، مهارت خود را هم بالا ببرند. علاوه بر این، آنها میتوانند مهارت را به مراتب بیشتر از آنکه در عمل انجام می دهند در ذهن خود تصور کنند. همچنین ایجاد تصاویر ذهنی موفقیت آمیز، احساس اعتماد به نفس  را در ورزشکاران تقویت می کند، در نتیجه تصویرسازی ذهنی کمک خواهد کرد تا آنان عملکردی با نتیجه ی مثبت پیش روی داشته باشند .



ورزشکاران همچنین می توانند از تصویر سازی ذهنی برای یادگیری استراتژی ها نیز استفاده نمایند. برای مثال، صعود کننده می تواند از تصویر سازی ذهنی برای آگاهی از وضعیت خود و تکالیف مربوط به آن وضعیت استفاده کند. ورزشکاران برای تسلط در کاربرد موفقیت آمیز، بایدتصویر سازی ذهنی را پیش از تمرین، در جریان آن و حتی پس از تمرین انجام دهند .



تصویر سازی های ذهنی پیش از مراحل تمرین جسمی به ورزشکاران اجازه خواهد کرد تا خود را از نظر ذهنی برای انجام مهارت های آن تمرین آماده نمایند. تصویر سازی ذهنی در جریان تمرین نیز به ورزشکاران در یادگیری مهارت های جدید و رفع اشتباهات آنان کمک خواهد کرد .



معمولاً عضلات ورزشکاران بعد از تمرینات بدنی بسیار شل شده، در نتیجه  آنان آمادگی بیشتری برای استفاده از تصاویر ذهنی داشته و می توانند با استفاده از این روش، مهارت های آموخته شده در تمرین را تقویت کنند .



دکتر مجید چهارده چریک/ استادیار دانشگاه/ هیأت پزشکی ورزشی استان فارس


ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.