شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۲

۴ توصیه برای کاهش درد عضلات ناشی از ورزش

درد عضلانی

معمولاً کمتر ورزشکاری پیدا می شود که از درد عضلات ناشی از تمرینات ورزشی شکایت نکند! توصیه های مختلفی برای کاهش درد عضلات مطرح می شود، اما در این مطلب ۴ توصیه دیگر که در کاهش درد عضلات تأثیر دارد را نیز معرفی می کنیم.

روغن ماهی



در یک مطالعه که در دانشگاه هندوستان انجام شده، نشان داده است که استفاده از مکمل روغن ماهی قبل از انجام فعالیت ورزشی باعث کاهش چشمگیر درد عضلات بعد از ورزش خواهد شد. در این تحقیق ۱۶ نفر از ۳۲ نفر شرکت کننده در مطالعه، برای ۲۶ روز ۴۰۰ گرم مکمل روغن ماهی را استفاده کردند و ۱۶ نفر دیگر دارونما استفاده کردند. آن ها سپس ۲۰ دقیقه دویدن روی تردمیل با شیب، که آسیب و درد عضلات را به دنبال خواهد داشت، انجام دادند. در طول ۴ روز بعد از تمرین به شرکت کننده گان مکمل یا دارونما داده شد و از آن ها خواستند تا میزان درد عضلات پاهای خود را با مقیاس ۰ تا ۱۰ و بدون درد و خیلی دردناک مشخص کنند، همچنین  جهت تعیین میزان التهاب از آن ها آزمایش خون گرفته شد.



در مقایسه با گروهی که دارونما استفاده کردند، گروهی که از روغن ماهی استفاده کرده بودند، درد کمتری در پاها و همچنین سطح  التهاب کمتری در نتیجه آزمایش خون مشاهده شد. اسیدهای چرب امگا-۳ در روغن ماهی دارای خاصیت ضد التهابی هستند همچنین روغن ماهی قلب را سالم نگاه داشته و عضلات بدن را در وضعیت عالی نگاه می دارند.



اگر از مکمل روغن ماهی استفاده نمی کنید، می توانید مقداری ماهی به رژیم غذایی خود اضافه کنید.





فوم رولینگ



طبق تحقیقات ورزشی، فوم رولینگ بعد از تمرین ورزشی با آزاد سازی برآمدگی های کوچکی که در اثر تمرین زیاد ایجاد شده است، موجب ریلکس شدن عضلات و کاهش درد عضلات می شود، همچنین موجب بهبود جریان گردش خون نیز می شود.



 



آب گیلاس ترش



گیلاس سرشار از آنتوسیانین است که دارای ترکیبات آنتی اکسیدان قوی می باشد. این ترکیبات مانع از بروز التهاب شده و آنزیم های درد را نیز سرکوب و کاهش می دهد. در مطالعه ای که در مجله جامعه بین المللی تغذیه ورزشی انجام گرفته است به این نتیجه رسیدند؛ دوندگانی که در هفته ۲ لیوان آب گیلاس ترش استفاده می کنند بعد از دویدن درد کمتری در عضلات داشته اند. همچنین آب گیلاس به داشتن خواب راحت نیز کمک می کند.



آنتوسیانین در پرتقال خونی، گیلاس، توت فرنگی و سایر خوراکی‌های قرمز و بنفش رنگ مانند چای ترش یافت می‌شود، همچنین ممکن است میزان خطر ابتلا به عوارض قلبی و چاقی مفرط را کاهش نیز دهد.







کافئین



بر اساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه گرجستان، استفاده از کافئین قبل از تمرینات ورزشی مانند نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه تا ۴۸ درصد درد عضلات را کاهش داده است. کافئین با مسدود کردن آدنوزین، که در عضلات موجود می باشد و محرک درد است، در کاهش درد اثر دارد.







ترجمه و تنظیم : کیوان فیروزه ای 



منبع : prevention



هیات پزشکی ورزشی استان کردستان


ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.