یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۹

نیاز جامعه ورزش به دانش پزشکی ورزشی

زهرا تمدن

نایب رئیس بانوان هیات پزشکی ورزشی استان فارس گفت: با دانش پزشکی ورزشی می توان سلامت ورزشکاران را تضمین کرد و باعث پیشرفت جامعه ورزش شد.

به گزارش روابط عمومی هیات پزشکی ورزشی استان فارس، دکتر زهرا تمدن در سمینار علم تمرین ویژه بانوان که توسط هیات پرورش اندام استان فارس و با همکاری هیات پزشکی ورزشی فارس برگزارشد، با بیان اینکه کارکرد هیات پزشکی ورزشی متفاوت تر از دیگر هیات های ورزشی است، افزود: معمولا هیات های ورزشی با یک رشته ورزشی در ارتباط هستند و در آن به فعالیت می پردازند در صورتی که هیات پزشکی ورزشی به صورت همگانی با تمام رشته ها در ارتباط است.



وی با اشاره به اینکه پتانسیل های بسیاری در هیات پزشکی ورزشی استان فارس وجود دارد، تصریح کرد: هدف از انجام فعالیت های علمی و عملی در هیات پزشکی ورزشی فارس و تمام برنامه ریزی هایی که صورت می گیرد همه در راستای ارتقاء سطح سلامت جامعه ورزش و ورزشکاران بوده تا از یک جامعه  توانمند، سالم و بانشاط برخوردار باشیم.



مسئول کمیته بانوان هیات پزشکی ورزشی فارس ورزش را مجموعه ای از فعالیت های فیزیکی دانست و اظهارکرد:با توجه به گسترش عرصه های ورزشی در دنیا و کشورمان، امروز نیاز به دانش پزشکی و اقدامات تخصصی بیشتری داریم زیرا که متاسفانه بسیاری از فعالیت های ورزشی به صورت غیرعلمی و غیر حرفه ای از سوی ورزشکاران دنبال می شود و این مانع رشد و تعالی ورزش در سطح کشور و حتی رقابت های جهانی می شود.



نایب رئیس بانوان هیات پزشکی ورزشی استان فارس اظهار داشت: استفاده از این دانش و خدمات گسترده و کارآمدی که توسط مجموعه پزشکی ورزشی ارائه می شود، راه روشنی را برای جامعه ورزش ترسیم و باعث رشد و پیشرفت ورزشکاران با دیدن کمترین آسیب ها در فعالیت های ورزشی می شود.



دکتر تمدن با اشاره به اینکه اولویت برنامه های فدراسیون و هیات های پزشکی ورزشی در استان ها و شهرستان ها آموزش است، گفت: آموزش می تواند راه صحیح ورزش کردن را نشان دهد و این بسیار مهم است که شخص ورزشکار با علم کافی به انجام فعالیت های ورزشی بپردازد و با حداقل آسیب ها روبه رو شود.



وی در ادامه افزود: امروز زمینه بهتر از گذشته فراهم شده است تا هیات پزشکی ورزشی استان فارس با همکاری هیات های ورزشی دوره های آموزشی مورد نیاز هررشته را برنامه ریزی و برگزار کند تا دانش پزشکی ورزشی به جامعه ورزش منتقل و راه صحیح ورزش کردن نهادینه شود.



مسئول کمیته بانوان هیات پزشکی ورزشی استان فارس افزود: بانوان در رشته پزشکی به گروه های خاص ورزشی تقسیم می شوند و این به علت تفاوت های که در فیزیولوژیک و اسکلت بدنی که بین بانوان و آقایان وجود دارد است البته به آن معنا نیست که نمی توانند فعالیت های بیشتری نسبت به آقایان داشته باشند بلکه به علت حساس بودن فیزیولوژی این افراد است. .



نایب رئیس بانوان هیات پزشکی ورزشی فارس به مسئولیت مهم مربیان ورزشی اشاره کرد و افزود: مربیان ورزشی ما اولین کسانی هستند که با ورزشکاران در ارتباط هستند و متاسفانه در کشور ما می بینیم که در خیلی از موارد و رشته های ورزشی مربیان به صورت سنتی کار می کنند و با توجه به اینکه فرد ورزشکار فقط مربی را می بیند و هر حرکتی را در اول ملکه ذهن خود می کند و هرچند هم افراد دیگر بعد از آن در این زمینه با او صحبت کنند تاثیر سختی داشته و چیزی که در ذهن او نقش بسته است صحبت های مربی او هست.



دکتر تمدن با بیان اینکه مربیان ورزشی  می بایست دانش خود را در زمینه ورزشی افزایش دهند، تصریح کرد: هدف از ورزش حفظ سلامتی و ترکیب بدنی ورزشکار است که باید مربی با علم و دانش کافی که در اختیار دارد بتواند با یک برنامه تمرینی مناسب به تعلیم ورزشکار بپردازد.



وی در ادامه با بیان اینکه هیات پزشکی ورزشی می تواند در افزایش دانش مربیان و ورزشکاران جهت انجام صحیح فعالیت های ورزشی بسیار مثمر ثمر واقع شود، افزود: خدمات هیات پزشکی ورزشی بسیار گسترده است و با وجود کمیته های فعال در این هیات اولویت را به مقوله آموزش داده ایم تا بتوانیم شاهد پیشگیری از آسیب های ورزشی بوده و سطح سلامت جامعه ارتقا یابد.



 مسئول کمیته بانوان هیات پزشکی ورزشی فارس بحث خدمات درمانی را از اولویت های چهارم این هیات عنوان کرد و گفت: هیات پزشکی ورزشی تنها در بحث بیمه ورزشی خلاصه نمی شود و بلکه مجموعه ای از خدمات ورزشی هست که بیمه یکی از آن خدمات به شمار می آید.



نایب رئیس هیات پزشکی ورزشی استان فارس با اشاره به فعالیت های آموزشی این هیات در تغذیه ورزشی، روانشناسی ورزشی، دوپینگ و مکمل های ورزشی مجاز و غیر مجاز، اظهار داشت: در زمینه مکمل ها ورزشکارانی را داریم که تحت تجویز داروها و مکمل هایی قرار گرفته اند که غیرمجاز بوده و متاسفانه انقدر در ذهن این ها القاء شده است که به صحبت های علمی مراکز معتبر و متولیان اصلی گوش نمی دهند و به وضوع دیده ایم که چه عواقب زیان باری را به همراه داشته و دچار آسیب جدی شده اند.



دکتر تمدن از جامعه ورزش و ورزشکاران درخواست کرد تا ارتباط خود را با مجموعه پزشکی ورزشی استان تداوم بخشند و با خدمات گسترده و کارآمدی که از سوی این هیات ارائه می شود سلامت آینده خود را تضمین کنند.



  


ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.