یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲

ورزش و بارداری

ورزش و بارداری

دوره بارداری یک پنجره منحصر به فرد فیزیولوژیک است که موجب سازگاری های بدن مادر جهت بهترآغاز کردن زندگی جنین می شود. در طول بارداری فرآیند طبیعی متابولیسم بدن مادر جهت تامین نیازهای جنین دچار تغییر می شود.

دراین دوره محتوای پروتئین بافت های بدن -تجمع کربوهیدرات در کبد و عضله دچار افزایش می شوند. همچنن تجمع چربی در ناحیه سینه و باسن افزایش می یابد که حتی افزایش چربی خون و کلسترول خون در این دوران رایج است.

نمک، کلسیم، پتاسیم و فسفر برای رشد نرمال جنین حیاتی هستند. همچنین تجمع و تغییراتی هورمونی حفظ آب را بهبود می بخشند.

افزایش ۱۰ تا ۱۳ کیلویی در وزن مادر تغییر چشمگیر و قابل مشاهده ای در زمان بارداری به شمار می رود. مراکز پزشکی برای افزاد زیر وزن طبیعی ۱۲.۵ تا ۱۵ کیلوگرم، وزن نرمال ۱۱.۵ تا ۱۶ کیلوگرم، اضافه وزن ۷ تا ۱۱.۵ کیلوگرم و افرادچاق ۵-۹ کیلوگرم اضافه وزن در زمان بارداری را توصیه کرده اند.

رشد سینه، رحم و جنین همراه با افزایش در سایزمحیط کمری موجب جابجایی مرکز ثقل مادر می شود که می تواند موجب تغییرات روحی مادران شود و در این دوره بسیاری از زنان دچار افسردگی می شوند. مطالعات نشان داده اند افسردگی در دوران بارداری ۱۰ تا ۳۰ درصد بیش از دوران پس از بارداری است. به صورت کلی در زمان بارداری تغییرات زیر در مادرایجاد می شود:

*قلب و عروق: افزایش برون ده قلبی، افزایش حجم ضربه ای، افزایش ضربان قلب، افزایش حجم خون، کاهش مقاومت عروق سیستمیک، افزایش جریان خون به رحم

*افزایش محتوای پروتئین، افزایش چربی موضعی، افزایش چربی خون، افزایش وزن

ورزش در میان زنان باردار از استقبال زیادی برخورداراست و اکثر آنها دراین دوران در مورد نحوه ادامه فعالیت های ورزشی در زمان بارداری سوالاتی مطرح می کنند. درواقع پاسخ آنها به نیازهایی که اثر ورزش برمادر و جنین ایجاد می کند، بستگی دارد.

تحقیقات در زمینه نقش ورزش بربارداری و پس از آن به ۳۰ سال قبل باز می گردد و فاکتورهای زیادی از جمله سن بارداری، نوع زایمان، افزایش وزن مادر، وزن زمان تولد کودک در تعیین نوع ورزش نقش دارند. لذا با توجه به راهنمایی دقیق باپزشک ورزشی و متخصص، شما می توانید شدت، نوع و مدت فعالیت ورزشی خود را در ماه های مختلف بارداری مشخص کنید و از فواید آن بهره مند شوید.

نقش ورزش در طول بارداری  

در مطالعات مختلف از انواع فعالیت ورزشی جهت ارزیابی اثرات آن ها بر بارداری استفاده شده است که اکثر آن ها شامل:۶۰ دقیقه فعالیت ورزشی باشدت متوسط شامل پیاده روی می باشند.

از مهمترین اثرات مفید ورزش می توان به موارد زیراشاره کرد:

-ورزش موجب افزایش برداشت گلوکز جهت تامین گلوکز جنین، افزایش فعالیت سمپاتوآدرنال، کاهش انسولین پلاسما، افزایش کورتیزول، افزایش گلوکاگون و افزایش هورمون رشد می شود.

-همچنین از نظر روانشناسی، ورزش در دوران بارداری موجب حذف علائم افسردگی در مادران باردار می شود.

-در زمینه قلب و عروق ورزش موجب افزایش ضربان قلب و فشار خون مادران می شود. افزایش سرعت سیستول و دیاستول در عروق جنین، افزایش مقاومت عروق جفت جنین، افزایش ضربان قلب، افزایش جریان خون در گردش رحم در زمان بارداری ازدگر فواید ورزش دراین دوران می باشند.

در نهایت ورزش در زمان بارداری موجب بهبود عملکرد عضلات تنفسی و تهویه ای در مادران میشود.

دکترمحمدمهرتاش-هیأت پزشکی ورزشی استان کرمان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.