دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴

شکستگی سر، گردن رادیوس

شکستگی سر، گردن رادیوس

اکثر شکستگی های سر یا گردن رادیوس به طریقه جراحی درمان نمی شوند.

بدلیل زمین خوردن روی دست باز ورزشکار دارای درد متوسط تا شدید آرنج بدون تغییر شکل چشمگیر خواهد شد. تورم خفیف تا متوسط بوده و ممکن است به کندی پدیدار شود . حساسیت، محدود به سر و استخوان رادیوس است. در این موارد از یک اسلینگ استفاده شده ورزشکار جهت ارزیابی بیشتر و بی حرکت نمودن آرنج با کمک به کنار زمین یا محل معاینه هدایت می گردد

در کل آرنج طبیعی به نظر می رسد و دز منطقه تورم منتشر وجود دارد، فلکسیون و اکستانسیون آرنج ممکن است تنها کمی کاهش پیدا کند ولی سوپیتاسیون محدود شده به درد قابل توجهی منتهی می گردد پرتو نگاری برای شناسایی محل آناتومیک خاص ضایعه و میزان جا به جایی ضروری است.

اکثر شکستگی های سر یا گردن رادیوس به طریقه جراحی درمان نمی شوند. حتی اگر جابجایی جزئی یا زاویه دار شدن به میزان کمتر از 30 درجه وجود داشته باشد. پرتونگاری صورت می پذیرد و متعاقب آن اقدامات ارتوپدیک مناسب انجام می گردد. در اغلب موارد ، این کار با بستن، اسپلینت به مدت چند روز و سپس استفاده از یک بریس یا پانسمان حجیم و تدریجا افزایش روزانه دامنه حرکتی صورت می گیرد.

با کاهش درد و تورم ورزشکار باید ورزش های محدوده حرکتی را آغاز کند. استفاده از یخ و همچنین موضع قبل از شروع جلسه ورزشی و سپس استعمال یخ پس از پایان آن سودمند است. زمانی که ترمیم و تسکین درد به حدکافی برسد ورزش های قدرتی به برنامه معمول ورزشی افزوده می شوند.

برخی از ورزش ها که نیازمند اندک از بازوها هستند ورزشکار ممکن است در طی چند روز پس از آسیب با یک اسپلینت بریس به تمرین محدود باز گردد ترمیم اولیه به طور معمول سه هفته زمان می برد و ترمیم کامل تا 8 _ 6 هفته پس از آسیب به طول خواهد انجامید.

دکتر رمضان حیدریان

رئیس هیات پزشکی ورزشی استان سمنان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.