سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸

تاثیر کافئین در عملکرد ورزشی

تاثیر کافئین در عملکرد ورزشی

کافئین باعث افزایش انرژی شده که ورزشکاران می توانند با مصرف آن تمرکز خود را افزایش و به تمرین خود کمک کنند.

کافئین باعث افزایش انرژی شده که ورزشکاران می توانند با مصرف آن تمرکز خود را افزایش و به تمرین خود کمک کنند.

به گزارش دفتر استان فارس پایگاه خبری – تحلیلی پزشکی ورزشی ایران، کافئین یک مادهٔ شیمیایی و خوردنی است که در گیاهان مختلفی از جمله قهوه، کاکائو، کولا و چای یافت می‌شود و نوعی داروی محرک است که می‌تواند از خوابیدن جلوگیری کند. کافئین یک آلکالوئید از خانواده متیل گزانتین‌ها است که خواص آن به تئوفیلین و تئوبرومین هم شبیه‌است. کافئین خالص، به صورت پودر سفید رنگ تلخی می‌باشد. این ماده از ترکیب کربن، هیدروژن، نیتروژن و اکسیژن تشکیل شده‌است.

کافئین پرمصرف‌ترین ماده دارویی در میان انسان‌ها به شمار می‌رود که تقریباً ۹۰ درصد انسان‌ها به‌طور روزانه از آن استفاده می‌کنند. افزایش متابولیسم بدن، تحریک سیستم اعصاب مرکزی و افزایش میزان هوشیاری و آگاهی محیطی از مهم‌ترین آثار کافئین است.

از جمله مزایای مصرف کافئین قبل از ورزش خاصیت چربی سوزی آن است. مصرف کافئین قبل ورزش باعث می شود سلول های چربی به جای گلیکوژن به عنوان منبع انرژی مورد استفاده قرار گیرند. همچنین با ایجاد افزایش انرژی به افزایش تمرکز ورزشکاران در حین ورزش می تواند کمک کننده باشد.

اما از طرفی کافئین به علت اثر بر اعصاب و افزایش استیل کولین در بدن باعث تحریک بیش از حد اعصاب در بدن شده وباعث اسپاسم عضلانی و خستگی زودرس را ایجاد میکند. به همین علت بهتر است مصرف کافئین در ورزشکاران در حدود یک ساعت قبل از ورزش صورت گیرد.

عبد الحمید مصلی نژاد / هیات پزشکی ورزشی استان فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.