یکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵

تاثیر پروتئین وی در فعالیت های ورزشی

چرا پروتئین وی سنتز پروتئین ماهیچه ( MPS) را بیشتر تحریک میکند؟

پروتئین وی

کیفیت پروتئین برای حفظ توده ماهیچه ای اهمیت دارد که این کیفیت به صورت توانایی هضم پروتئین، محتوای اسیدآمینه ودسترسی اسید امینه تعریف می شود.

کیفیت پروتئین برای حفظ توده ماهیچه ای اهمیت دارد که این کیفیت به صورت توانایی هضم پروتئین، محتوای اسیدآمینه ودسترسی اسید امینه تعریف می شود.

پروتئین وی چون دارای مقدار بالایی از اسیدآمینه ضروری، شاخه دار مخصوصا لوسین است وبه سرعت هضم می شود یک پروتئین با کیفیت بالا محسوب شده و از طرفی در PH اسیدی معده پروتئین وی به نسبت به کازئین با سرعت بیشتری هضم می شود.

وجود اسید آمینه لوسین برای افزایش سنتز پروتئین لازم است که مطالعات حیوانی و انسانی از آن به عنوان فرضیه آستانه لوسین یاد می کنند که این فرضیه بیان می کند که برای افزایش  MPS  باید مقدار پروتئین را افزایش دهیم تا غلظت اسیدآمینه لوسین به مقدار آستانه نزدیک شود. البته عواملی می تواند بر روی آستانه لوسین اثرگذار باشد مثلا تمرین مقاومتی سبب کاهش آستانه می شود و پیری و عدم فعالیت سبب افزایش آستانه لوسین می شود.

طی آزمایش های انجام شده نشان داده شده است که ۲۰ گرم پروتئین حاوی ۴/۲_۷/۱ گرم لوسین میباشد که سبب حداکثر تحریک MPS می شود بنابراین اگر مقدار را از این حد افزایش دهیم  توانایی آنابولیکی بدن افزایش می یابد.

علاوه بر این اضافه کردن لوسین به نوشیدنی هایی که حاوی پروتئین و کربوهیدرات هستند سبب افزایش MPS می شوند که این نشان می دهد که لوسین می تواند توانایی MPS را افزایش دهد اما با این حال در غیاب اسیدآمینه ضروری مقدار MPS محدود می شود.

نقش پروتئین وی برای بهبود هیپرتروفی همراه با تمرین استقامتی

تمرین استقامتی سنتز پروتئین ماهیچه ( MPS )  را تحریک می کند اما همزمان مقدارتجزیه پروتئین ماهیچه ( MPB)  را نیز افزایش می دهد طی ورزش ماهیچه تحلیل میرود تا کمبود اسیدآمینه را جبران کند اما اگر ورزش به همراه مصرف پروتئین باشد با بالانس مثبت نیتروژن همراه است.

زمان مصرف پروتئین به دنبال تمرین مقاومتی نیز اهمیت دارد

زمان مصرف پروتئین که به پنجره آنابولیک معروف است (یک ساعت قبل و یک ساعت بعد از تمرین مقاومتی) در هیپرتروفی ماهیچه اهمیت دارد و میتواند بر روی افزایش توده ماهیچه ای موثر باشد.

با این حال علاوه بر توجه به اینکه در طول روز پروتئین کافی مصرف کنیم به طور طبیعی مصرف پروتئین در ساعات قبل و بعد از یک ورزش استقامتی بیشترین تاثیر را خواهد داشت.

عبد الحمید مصلی نژاد / هیات پزشکی ورزشی استان فارس


 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.