یکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷

سندروم سه گانه بانوان ورزشکار

تغذیه بانوان

مصرف سه وعده غذایی اصلی و سه میان وعده با کالری متناسب با ویژگیهای فردی ورزشکار علاوه بر حفظ سلامتی باعث بهترین عملکرد ورزشی نیز خواهد بود .

امروزه بانوان زیادی در رشته های ورزشی مختلف شرکت می کنند، در حالی که خیلی از آنها به اندازه کافی غذا نمی خورند و این موضوع سلامتی آنها را تهدید می کند. خطری که بانوان ورزشکار با رژیم های کم کالری با آن موجه می شوند سندروم سه گانه نام دارد، زیرا شامل سه دسته از علایم و نشانه هاست که عبارتند از : عدم نظم سیکل جنسی، انرژی پایین، تراکم استخوانی پایین.

پزشکان بیشتر در بین خانم های بی اشتها و کم وزن دنبال این علایم می گشتند ولی تحقیقات نشان میدهد ورزشکاران خانم در هر شرایط، وزن و شکلی ممکن است این علایم را نشان دهند. متاسفانه مراقبت های اولیه پزشکی این سندروم را تشخیص نمی دهد.

بهترین راه برای جلوگیری از این سندروم داشتن یک رژیم غذایی مناسب توسط ورزشکار است. اینکه ورزشکار مقدار کافی غذا بخورد لازم بوده ولی کافی نیست، بلکه کیفیت و نوع مواد غذایی مصرفی در جلوگیری از پیدایش این سندروم بسیار اهمیت دارد.

مصرف میوه ها، سبزیجات، پروتئین و غذاهای غنی از ویتامین D  و کلسیم در راس رژیم غذایی بانوان ورزشکار می باشد. استخوان سازی در بانوان تا سن ۲۵ سالگی اتفاق می افتد. بعد از ۲۵۵ سالگی به دلیل تغییرات هورمونی خانم ها هر ساله درصدی از تراکم استخوانی خود را از دست    میدهند. با رژیم غذایی غنی از  ویتامین D و کلسیم می توان تا حدودی از کاهش تراکم استخوانی پیشگیری کرد.

مصرف انرژی کافی توسط خانم های ورزشکار برای سلامت جسمی و ذهنی ضروری است. به همین دلیل مصرف سه وعده غذایی اصلی و سه میان وعده با کالری متناسب با ویژگیهای فردی ورزشکار از قبیل سن- قد- وزن- میزان فعالیت جسمی و ... علاوه بر حفظ سلامتی باعث بهترین عملکرد ورزشی نیز خواهد بود.

آیدا غفاری- کارشناس ارشد تغذیه - مسئول کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان مرکزی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.