سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۴

ورزش و بارداری؛

ورزش و بارداری

ورزش و بارداری

بانوانی که در شرایط کاری سختی زندگی میکنند نسبت به زنانی که زندگی کم تحرکی انتخاب کرده اند زایمان راحت تری دارند.

 در حال حاضر بسیاری از بانوان یا قبل از حاملگی و یا به دلیل غلبه بر مشکلات بارداری ورزش میکنند. هدف همه خانم ها این است که بارداری راحت تری داشته باشند و پس از زایمان سریعا به زندگی گذشته باز گردد.

 تقریبا طراحی کردن دستورالعمل های خاص و مشخصی برای بانوانی که میخواهند ورزش کنند غیرممکن می باشد زیرا متغیرهای بسیاری مانند سطح تناسب اولیه فرد، میزان و شدت ورزش برای هر فرد و فاکتورهای شخصی هر فردی بر بارداری تاثیر میگذارد :

  1. قبل ورزش های متوسط رو به بالا باید یک دوره گرم کردن باشد و بعد از آنها هم یک دوره سرد کردن.
  2. بعد از گرم کردن تمرینات انعطاف پذیری را انجام دهد .
  3. ضربان قلب مادرنباید بیشتر از ۱۴۰ تا شود و ورزش های شدید نباید بیشتر از ۱۵ دقیقه انجام شود.
  4. قبل و حین و بعد ورزش برای جلوگیری از دهیدراته شدن مایعات بنوشد
  5. زنانی که زندگی کم تحرک داشتند باید آرام آرام سطح فعالیت شان را بیشتر کنند راه رفتن، شنا کردن، دوچرخه ثابت و یوگا بهتر است.
  6. برای مدت طولانی بی حرکت نایستد.
  7. ورزش رقابتی انجام نشود.

شنا کردن یکی از بهترین ورزش های دوران حاملگی است، بیونسی آب وزن اضافه شده مادر را ساپورت میکند و به وی اجازه انجام راحت تر تمرینات لازم برای افزایش قدرت، تحمل و حتی بهبود سطح سلامت را میدهد.  

باید قبل از شنای اصلی خودش را گرم کند و بعد از شنا هم سرد کردن را داشته باشد. یک جلسه شنا که از مزایای بیونسی آب هم استفاده میکند میتواند از جمله تکنیک های درمانی آرامش بخش سه ماهه سوم باشد، به مادران که به طور منظم شناگر هستند باید توصیه شود برنامه روتین شان را ادامه بدهند و فقط ضربه های دست و پایشان را آهسته کنند و میزان مسافت کلی شنا را کمتر کنند.

انجام دادن ورزش های شدید میتواند ضربان قلب نوزاد را ۵ تا ۱۵ تا بالا ببرد. اما اگر این ورزش در حد۷۰ درصد ظرفیت ایروبیک باشد خطری ندارد. مطالعات نشان داده ورزش مادر روی وزن جنین و زمان زایمان تاثیری ندارد، اما نشان داده شده زنان کم تحرک بیشتر سزارین میشوند علاوه بر این ورزش در سه ماهه اول و دوم شانس سزارین را کم میکند.

دکتر الهام قناعت پیشه - نائب رئیس بانوان استان مرکزی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.