شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲

دکتر محمد سالکی متخصص پزشکی ورزشی

ورم زانو،تشخیص و درمان

ورم زانو، تشخیص و درمان

دکتر محمد سالکی متخصص پزشکی ورزشی با بیان این  که زانو درد تبدیل به یکی از دردهای شایع در جامعه و در اقشار مختلف جامعه شده است گفت در برخی موارد زامو درد می تواند همراه با ورم باشد که علت ها می تواند متفاوت باشد. علت ورم زانو می تواند موارد زیر باشد:

دکتر محمد سالکی متخصص پزشکی ورزشی با بیان این  که زانو درد تبدیل به یکی از دردهای شایع در جامعه و در اقشار مختلف جامعه شده است گفت در برخی موارد زامو درد می تواند همراه با ورم باشد که علت ها می تواند متفاوت باشد. علت ورم زانو می تواند موارد زیر باشد:

1-  ورم زانو اغلب بعد از آسیب دیدگی ایجاد میشود، اما در بعضی از مواقع هم میتواند بدون هیچ گونه آسیب دیدگی آشکاری اتفاق بیفتد.
2-  آسیب دیدگی ها ناشی از ضربه های مستقیم درحین انجام فعالیت های ورزشی پر برخورد مانند فوتبال و فعالیت هایی مانند چرخش، تغییر ناگهانی جهت یا با سرعت زیاد دویدن، پرش، یا فرود آمدن روی زمین
3-  ورم زانو بر اثر عفونت و بیماری آرتروز التهابی، که با درد همراه است.

تشخیص افتراقی های ورم زانو بعد از آسیب دیدگی شامل:
پارگی لیگامنت صلیبی
پارگی منیسک ها
شکستگی در مفصل زانو
جابه جایی کشکک زانو
آسیب دیدگی لیگامنت های جانبی
التهاب بورس ها
تاندونیت
 صفحه رشد: صفحه رشد ناحیه خاصی ازاستخوان های درحال رشد درکودکان ونوجوانان است که میتواند براثرآسیب دیدگی ودرحین انجام فعالیت های ورزشی صدمه ببیند.

برای تشخیص دقیق و درست ورم زانو تست های زیر انجام میشود:
1-  تست عکس برداری اشعه ایکس
2-  تست ام آر آی
3-  آزمایش خون
4-  آرتروسنتز (Arthrocentesis)

درمان ورم زانو شامل روش های بدون جراحی و جراحی می باشد.
- استراحت
برای درمان ورم زانو استراحت و بی تحرکی یکی از راه حل های موثراست  استراحت باعث کاهش درد و ورم زانو وتسریع در روند بهبودی می شود شما باید از پیاده روی با پای آسیب دیده، ایجاد وزن روی مفصل آسیب دیده، نشستن و دراز کشیدن در یک موقعیت ثابت جلوگیری کنید، علاوه بر این زمانیکه می نشینید یا دراز می کشید باید پاهای خود را تا نزدیک قلب بالا بیاورید تا باعث کاهش تورم شود.
- کمپرس یخ
به کاربردن کمپرس یخ یا بسته های گیاهان یخ زده باعث کاهش ورم زانو می شود.   سرد کردن مفصل باعث کاهش درد و ورم می شود. شما باید کمپرس یخ را به مدت 20 دقیقه روی مفصل قرار دهید و با فاصله یک ساعته مجددا آنرا روی مفصل قرار دهید.
- دارو
داروهای زیادی وجود دارد که می تواند باعث درمان زانو درد و ورم زانو شود.
- فیزیوتراپی
در صورتیکه پزشک انجام جراحی را لازم نداند، بیماران می توانند با کمک درمان های فیزیوتراپی مانند الکترو درمانی، اولتراسوند یا درمان با فراصوت، درمان های گرم و سرد و لیزر درمانی باعث توانبخشی مفصل و بازگشت به حالت طبیعی شوند.
- ماساژ
ماساژ یکی دیگر از درمان های طبیعی برای درمان ورم زانو است با استفاده از ماساژ دادن ماهیچه ها می توان، میزان تولید ایندورفین و مواد شیمیایی دیگر که باعث کاهش درد در بدن می شود، را آزاد کرد و باعث افزایش جریان خون در مفصل شد.
- جراحی
در صورت ورم شدید مفصل زانو همراه با درد و بازگشت مجدد آسیب دیدگی در مفصل، در این شرایط پزشک انجام جراحی را به شما توصیه می کند. جراحی هایی که برای درمان این اختلال انجام میشود شامل جراحی آرتروسکوپی، آسپیریشن مفصل (بیرون کشیدن مایع مفصل) و جراحی تعویض مفصل زانو است.

پیشگیری
از انجام فعالیت های فیزیکی خطرناک جلوگیری کنید. وزن متعادل بدن خود راحفظ کنید.
ورم زانو خود یه نشانه از وجود مشکل دیگری است، بنابراین در صورتی که با  این مشکل مواجهه هستید در ابتدا فعالیت های شدید و فشار روی مفصل را کم کنید و سپس به پزشک مراجعه کنید.

دکتر محمد سالکی
متخصص پزشکی ورزشی
مسئول کمیته آموزش هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.