شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲

رییس جمهور در آیین تجلیل از مدال آوران ورزش:

ورزش ایران در جام جهانی کشتی دولت آمریکا را شرمنده کرد/عبور جامعه از مشکلات زندگی نیازمند نشاط آفرینی ورزش است

باید عده ای از برخی‌ مسایل و دیدگاه‌های سنتی خارج شوند و اگر خارج نشوند زنان قدرتمند ما آنها را به زور خارج خواهند کرد

حسن روحانی

رییس جمهوری ، ورزش را مایه وحدت، امنیت و یکپارچگی فرهنگی ملت ایران دانست و با تاکید بر اینکه ورزش سرچشمه توسعه پایدار است، اظهارداشت: دیپلماسی قدرتمند، اقتصاد، فرهنگ، هنر و ورزش "سبد امید ملی" است.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری،  حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در آیین تجلیل از مدال آوران المپیک، پارالمپیک، ریو ۲۰۱۶ و قهرمانان سال ۱۳۹۴ گفت: ورزش همگانی مایه نشاط و امید جامعه و ورزش قهرمانی نماد افتخار ملت است و عبور جامعه از مشکلات زندگی نیازمند شادی است و ورزش نشاط آفرین است.

رییس‌ جمهوری اظهار داشت: در کنار ورزش، انسجام ملی، تعامل سازنده با جهان، نشاط برای اقتصاد و جاذبه برای گردشگری بوجود می‌آید و می‌تواند کشورمان را در مسیر توسعه پایدار قرار دهد.

دکتر روحانی با بیان اینکه ورزش و قهرمانی در وادی ورزش از دیدگاه‌های مختلف حائز اهمیت است، گفت: زمانی که ورزش به صحنه جهانی وارد شده و موضوع مسابقات در سطح منطقه‌ای و جهانی مطرح می‌شود، به یک موضوع ملی تبدیل می‌گردد و در چنین صورتی به فرد، شهر، قومیت و مذهب خاصی تعلق ندارد و تمام اتباع ایرانی یکپارچه از آن تأثیر می‌پذیرند و این از دیدگاه ملی، اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

رییس‌ جمهوری خاطرنشان کرد: موضوعاتی مانند تمامیت ارضی، حاکمیت ملی، انتخابات سراسری، هنر ایرانی و علم و دانش ایرانیان یک موضوع ملی محسوب می‌شوند و در کنار آن برخی مشکلات در زمینه نارسایی‌های محیط زیست، آب، اقتصاد و معیشت مردم نیز مسأله‌ای ملی هستند.

دکتر روحانی افزود: ملت ایران یک ملت واحد و دارای یک قانون و یک کشور واحد و یک رهبر عزیز و بزرگوار و یک دولت و مجلس است، لذا همه تلاش ما باید برای غرور، افتخار و عظمت سرزمین و ملت ایران باشد.

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه ایران و ایرانی دو واژه‌ای هستند که در همه مسایل ملی باید به آن توجه کرد، اظهار داشت: یکی از آثار مهم ورزش در سطح همگانی و مسابقات داخلی یا بین‌المللی، ایجاد امید، نشاط و شادابی است و ورزشکار یعنی، انسان شاداب و امیدوار و آن کسی که به جسم و جان خود و جامعه قدرت و غرور می‌بخشد و جامعه خود را در شادابی نگاه می‌دارد.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه هیچ چیز مهم‌تر و بالاتر از امید برای یک ملت وجود ندارد، گفت: اگر به آینده خود امیدوار نباشید و احساس نکنیم که گشایش و پیروزی پیش روی ما قرار دارد، بی‌تردید حرکت، تلاش و تعالی نیز متوقف خواهد شد. چطور امکان‌پذیر است ملتی به آینده خود امید نداشته باشد اما در عین حال بتواند به تلاش و کوشش خود ادامه دهد؟

رییس‌ جمهوری گفت: افضل اعمال امت، انتظار فرج است فرج معنای گشایش معنا دارد. ایمان با ناامیدی جمع نمی‌شود، بلکه ایمان همواره با امید به آینده و گشایش و فرج همراه است.

وی توجه به امید و امیدآفرینی در داخل کشور را به عنوان یک معیار مورد تأکید قرار داد و گفت: متأسفانه عده‌ای هستند که می‌خواهند مردم را به هر بهانه‌ای نسبت به آینده ناامید کنند، بدون تردید ایجاد ناامیدی ضربه و آسیب به حرکت ملی و مأیوس کردن جامعه از حرکت و تعالی است اما متأسفانه عده‌ای همواره نیمه خالی یک لیوان آب را می‌بینند و نیمه پر آن را هیچ موقع متذکر نمی‌شوند.

دکتر روحانی با اشاره به لزوم مقایسه بخش ورزش نسبت به گذشته به منظور ارزیابی آن، اظهار داشت: باید مقایسه کرد که آیا که ورزش ما نسبت به ۴ سال پیش پیشرفت داشته یا پس رفت کرده است و آیا امروز باشگاه‌های ورزشی، پرشورتر و رغبت جوانان نسبت به ورزش بیشتر و زنگ ورزش در مدارس با اهمیت‌تر شده است؟ اگر اینگونه باشد، به معنای قرار داشتن در مسیر درستی است و باید به آینده امیدوار باشیم.

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه باید امید را در قالب یک بسته و سبد مورد توجه قرار داد، اظهار داشت: همانطور که پول ملی و ریال در قالب یک سبد ارزی، شامل تعداد زیادی ارز خارجی مورد بررسی قرار می‌گیرد، امید را هم باید در قالب یک سبد مورد توجه قرار داد که بخشی از آن مربوط به اقتصاد است و اقتصاد باید درست حرکت کند و مردم نسبت به سود سرمایه و آینده زندگی خود امیدوار باشند و وجود ثبات در مقررات و برنامه‌ریزی‌های اقتصادی به مردم امید می‌دهد و اگر این امید نباشد، هیچ انگیزه‌ای برای کار و تلاش وجود نخواهد داشت.

دکتر روحانی تأکید کرد: یک ملت برای پیشرفت و حرکت نیازمند سبد امید است که این سبد امید، اقتصاد، فرهنگ و هنر را شامل می‌شود.

رییس‌ جمهوری افزود: زمانی که هنر ایرانی در سطح جهانی می درخشد و فیلم و موسیقی کشورمان در سطح منطقه‌ای و جهانی می‌درخشد، این جزء سبد امید مردم محسوب می‌شود.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: زمانی که دیپلماسی کشورمان در سطح جهان حرکت درستی دارد و موفقیت می‌آفریند و توطئه‌ها را می‌شکند و تحریم‌ها را پس می‌زند و در ارتباط با جهان در مسیر تعامل قرار می‌گیرد، این نیز جزو سبد امید ملت‌مان محسوب می‌شود.

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه بخشی از سبد امید جامعه  سلامت، ورزش و عرصه قهرمانی را شامل می‌شود، گفت: قهرمانان ورزشی، امیدآفرین هستند و در روزهایی ساعت‌ها همه مردم را پای صحنه‌های ورزشی می‌نشانند و همه زنان و مردان و جوانان و نوجوانان را از تمام فکر ها و غصه‌ها می‌رهانند.

دکتر روحانی گفت: انسان نیاز به شادابی، لبخند و خوشحالی دارد و تصور نشود که مردم بدون نشاط، خوشحالی و چهره باز می‌توانند از مشکلات زندگی فرار کنند. گاهی نشاط و شادمانی فکر و ذهن انسان را گشوده و آرامش آفرین است، لذا باید به آن توجه داشت.

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه ورزش از دیدگاه ملی، امید و مسایل اجتماعی بسیار حائز اهمیت است، گفت: مسابقات جهانی و منطقه‌ای در زمان گذشته بیشتر جنبه مردانه داشت، اما امروز نیم دیگر قهرمانان یعنی بانوان نیز وارد عرصه ورزش و رقابت شدند و در کنار آن پاسدار فرهنگ ایرانی و اسلامی هستند.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: زنان ورزشکار همچنین پاسدار قدرت و توانمندی ملی در صحنه ورزش هستند و در ماه‌های گذشته از کیمیا گرفته تا  زهرا و ساره باعث نشاط در جامعه شدند. لذا بسیار اهمیت دارد که زنان در باشگاه‌های ورزشی و مسابقات مربوط به خود فعالیت داشته و در سطح جهانی حضور داشته باشند.

رییس‌ جمهوری افزود: زمانی که بانوی باعظمت ایرانی که به همه تکنیک‌های ورزشی آشنایی دارد، توان و قدرت خود را در سطح جهانی به منصه ظهور می‌رساند و همراه با آن عفاف، حجاب و فرهنگ ایرانی و اسلامی را در برابر دیدگان جهانیان قرار می‌دهد،  این موضوع افتخار مضاعفی برای همه ما می‌باشد.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: بانوان و زنان کشورمان در همه صحنه‌های جامعه از جمله راهپیمایی ها، عزاداری‌ها، انتخابات، مسابقات جهانی و عرصه مدیریت، حضور فعال و درخشانی دارند و آن دوران سپری شده که زنان فقط به درون خانه و بچه‌داری بپردازند، البته آنها هم در جای خود با اهمیت است، اما نمی‌توان وظایف زنان را صرفاً به درون خانه منحصر کرد.

رییس‌ جمهوری افزود: اسلام دینی است که مرد و زن را با ارزش‌های مساوی، در کنار هم قرار داده است و زنان پرافتخار تاریخ همواره در صحنه‌های اجتماعی درخشیده و بار بزرگ مسئولیت را در بر دوش داشتند.

دکتر روحانی تصریح کرد: باید عده‌ای از برخی‌ مسایل و دیدگاه‌های سنتی خارج شوند و اگر خارج نشوند زنان قدرتمند ما آنها را به زور خارج خواهند کرد.

رییس‌ جمهوری ورزشکاران پارالمپیک را دارای افتخار آفرینی مضاعف برشمرد و گفت: این ورزشکاران با زحمت، تلاش و زنج بیشتر، افتخارات بزرگ ملی می‌آفرینند.

دکتر روحانی با بیان اینکه  مسجد و باشگاه باید مامن جوانان باشد،  خاطر نشان کرد: در یک مقطعی برخی تصور می‌کردند که جوانان خود را یا باید به مسجد و یا باشگاه‌های ورزشی تشویق کنند و این دو را متمایز و متفاوت از هم تصور می‌کردند که این دیدگاه اشتباهی است و در دین ما مسجد و باشگاه و سلامت جسم و جان در کنار هم مورد توجه قرار دارد و همین ورزشکاران ما در قهرمانی‌های بزرگ نام ائمه اطهار را به زبان آورده و در پیشگاه خداوند، سجده شکر به جا آورده و فرهنگ دینی و اسلامی را با ورزش توأم سازند.

رییس‌ جمهوری افزود: برخی چقدر نسبت به مسابقه فوتبال در شب عاشورا، غصه خوردند و مرثیه‌ها سرودند که چه خواهد شد، اما  ورزشکاران و ورزش‌دوستان، در همان ورزشگاه با تجلیل از ابا عبدالله(ع) و خاندان رسالت ثابت کردند که ورزشکاران و جوانان یادشان هست که شب عاشورا و امام حسین(ع) در عمق جان و رگ‌های بدنشان جریان دارد.

دکتر روحانی با بیان اینکه وحدت و انسجام ملی در کنار ورزش بیشتر می‌شود، اظهار داشت: در ورزش وحدت ملی بوجود می‌آید و خرده‌فرهنگ‌ها احساس می‌کنند که زیر چتر فرهنگ بزرگ ایرانی حضور دارند.

رییس‌ جمهوری با یادآوری سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل، گفت: اقتصاد هم به ورزش ارتباط دارد و بخش از ورزش شامل اقتصاد ورزشی است و می‌تواند توریسم ورزشی را به همراه داشته باشد و بالاتر از اقتصاد با ایران‌هراسی مقابله کرده و گفتگو و تعامل با جهان را بوجود آورد.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: در مسابقات جهانی کشتی در کرمانشاه با اقدام و میهمان‌نوازی خود دولت آمریکا را شرمنده کردید به کشتی‌گیران آمریکایی ویزا داده شد و مردم کرمانشاه نیز میهمان‌نوازی کردند و دنیا هم قضاوت خواهد کرد. این عرصه نشانگر عظمت ایران بود.

رییس‌ جمهوری اظهار داشت: ورزش عرصه تقویت امنیت و وحدت ملی، ارتقاء فرهنگ ایرانی و اسلامی و توجه به اقتصاد مقاومتی است و می‌تواند کشورمان را مسیر پیشرفت و توسعه پایدار قرار دهد.

محمد سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان نیز در ابتدای این مراسم گفت: کسب بیشترین سهمیه تاریخ کشورمان در رقابت‌های المپیک ریو با ۶۴ سهمیه و پارالمپیک ریو با ۹۷ سهمیه از جمله افتخاراتی است که در سایه توجه ویژه دولت به عرصه ورزش حاصل شده است. همچنین حضور ۹ ورزشکار زن در کاروان المپیکی و ۲۲ زن در کاروان پارالمپیک کشورمان در رقابت‌های ریو افتخاری بی‌سابقه بود.

وزیر ورزش و جوانان افزود: کسب اولین مدال تاریخ ورزش زنان کشورمان در المپیک، کسب دو مدال طلا توسط ساره جوانمردی، درخشش زهرا نعمتی در رقابت‌های المپیک و پارالمپیک، شکستن رکوردهای جهانی توسط ورزشکاران کشورمان و کسب عنوان قوی‌ترین مرد جهان توسط سیامند رحمان، کسب  مدال های رنگارنگ در رشته‌های مختلف ورزشی در رقابت‌های آسیایی و جهانی، صعود تیم ملی والیبال به المپیک پس از ۵۲ سال و رسیدن به مرحله یک هشتم نهایی، کسب رتبه سوم فوتسال جهان و امثال آن بخشی دیگر از افتخارات ورزش کشورمان در دوران دولت تدبیر و امید هستند.

سلطانی‌فر اظهار داشت: به همت دولت یازدهم یک میلیون و ۷۰۰ هزار متر مربع به فضاهای ورزشی کشور افزوده شده است. اعتبارات ورزشی کشور در سال ۹۵، با وجود تنگاهای مالی فراوان نسبت به سال ۹۲ رشدی دو برابری داشته است.

وی کسب توفیقات چشمگیر در عرصه ورزش را حاصل سرمایه‌گذاری هدفمند  روی ورزشکاران نخبه توصیف و تصریح کرد: از سوی دیگر تصویب احتساب هزینه کرد بخش خصوصی در زمینه ورزش به عنوان مالیات و تخصیص بخشی از مالیات ارزش افزوده به امور ورزشی در برنامه ششم توسعه به ویژه در فضای پسابرجام که تعاملات جهانی ورزش کشور گسترش یافته، باعث رشد و رونق بیش از پیش ورزش خواهد بود که ثمرات آن در سال‌های آتی بیش از پیش نمایان خواهد شد.

کیمیا علیزاده و سیامند رحمان نیز در این مراسم به نمایندگی از ورزشکاران و قهرمانان کشور در سخنانی به طرح برخی درخواست‌ها و مسایل ورزشکاران پرداختند.

کیمیا علیزاده اولین زن مدال‌آور المپیکی کشورمان با تشکر از حمایت‌ها و توجهات دولت یازدهم به عرصه ورزش و ورزشکاران از تلاش‌های دولت در حصول برجام که به تسهیل تعاملات ورزشی کشور انجامیده نیز تقدیر و تشکر کرد.

سیامند رحمان نیز به عنوان قوی‌ترین مرد جهان ضمن تشکر از توجه و حمایت دولت از ورزش معلولان خواستار استخدام ورزشکاران پارالمپیکی شد و گفت: ورزشکاران معلول معمولا هیچ درآمد دیگری ندارند و شایسته است از آنها به این شکل حمایت موثرتری به عمل آید.

در این مراسم با حضور رییس جمهوری، رییس دفتر رییس جمهوری و وزیر ورزش و جوانان از ۱۰ نفر از قهرمانان المپیکی، ۱۰ نفر از قهرمانان پارالمپیکی، ۱۰ نفر از روسای فدراسیون‌های مدال‌آور و سه نفر از داوران ورزشی با اهدای لوح، تقدیر شد.

همچنین خانواده بهمن گلبارنژاد نیز در این مراسم با اهدای لوح مورد تقدیر قرار گرفتند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.