پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲

دکتر داورزنی در مجمع عمومی فدراسیون پزشکی ورزشی تاکید کرد؛

تلاش همه جانبه برای به حداقل رساندن دغدغه های پزشکی ورزشی جامعه ورزش

مجمع عمومی فدراسیون پزشکی ورزشی

معاون ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان بر لزوم توسعه کمی و کیفی خدمات تخصصی فدراسیون پزشکی ورزشی به مجموعه ورزش کشور بویژه ملی پوشان رشته های مختلف ورزشی تاکید کرد.

 به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی پزشکی ورزشی ایران، دکتر محمدرضا داورزنی در مجمع عمومی فدراسیون پزشکی ورزشی که به میزبانی مشهد مقدس برگزار شد، ضمن تمجید از خدمات و تلاش های فدراسیون پزشکی ورزشی در زمینه های مختلف دغدغه های مختلف جامعه ورزش را مورد اشاره قرار داد و خواستار اتخاذ یک سازوکار بنیادین برای فائق آمدن بر این دغدغه ها شد.

وی ابتدا با تاکید بر لزوم ساماندهی موضوع مکمل های ورزشی گفت:۷۵ درصد مکملهای ورزشی موجود در کشور به صورت قاچاق وارد می شود که بی توجهی نسبت به آن خطر بزرگی برای جامعه ورزش است. موضوع مکملهای ورزشی یکی از مهمترین دغدغه های فدراسیون پزشکی ورزشی است که باید قبل از دیر شدن راهکاری برای آن پیدا کرد.

داورزنی ادامه داد: وزارت ورزش و جوانان به دنبال تعاملی مناسب در خصوص موضوع مکملهای ورزشی با وزارت بهداشت است. وزارت بهداشت می تواند با معرفی و نظارت بیشتر بر این نوع مکمل ها به کمک وزارت ورزش بیاید تا بتوانیم با تعامل خوب جلوی آسیبهای ناشی از این مساله را بگیریم. در پی تاسیس مراکزی هستیم که از طریق آنها بتوان با معرفی مکملهای ورزشی مجرایی به منظور تهیه این مکملها مورد نیاز برای باشگاهای ورزشی ایجاد کرد.

 معاون ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان با تقدیر از تلاش مجموعه ستادی و استانی پزشکی ورزشی افزود: فدراسیون پزشکی ورزشی باید در حوزه ارایه خدمات به ورزشکاران و قهرمانان ملی کارآمدی و بهره‌وری بیشتری داشته باشد این فدراسیون با توجه به مکانیزم‌ها و ابزارهایی که در اختیار دارد می‌تواند در این جهت حرکت کند.

داورزنی خاطرنشان کرد: یک قهرمان که در تیم ملی کشورمان افتخار آفرینی می‌کند جسم و وقت خود را فدای این کشور کرده و در هنگام افتخار آفرینی غرور یک ملت را برمی‌انگیزد پس وظیفه ماست در دوره‌ای او که دچار مشکل شد به کمکش برویم و حداقل کار ما تامین کردن هزینه‌های درمان وی است.

معاون ورزش قهرمانی وزیر ورزش و جوانان تاکید کرد: فدراسیون پزشکی ورزشی باید در حوزه روان‌شناسی و مشاوره به خصوص در حوزه نوجوانان و جوانان وارد شود و ورزشکاران را در طول یک اردو و یا مسابقه از لحاظ روانی آماده نگه دارد. در اردوهای تیم ملی بارها مشاهده شده که ورزشکاران از چندین استان دعوت می‌شوند و با توجه به اختلاف فرهنگ‌ها طبقه اجتماعی و سایر مسائل مشکلاتی در روان ورزشکاران به خصوص در رده‌های پایه مانند نوجوانان پیش می‌آید که فدراسیون پزشکی ورزشی در این بخش می‌تواند بسیار موثر واقع شوند.

وی  تصریح کرد: بی گمان فدراسیون پزشکی ورزشی  در بسیاری از حوزه‌ها و در چند مورد به قهرمانان ما به خوبی کمک کرده و توانسته انتظارات را برآورده کند، اما انتظار ورزشکاران از ما بیشتر است و برای این موضوع باید با همفکری کارشناسان و متخصصان یک ساز و کار مناسبی را اتخاذ کنیم. باید دیگر فدراسیون ها هم به سمت فدراسیون پزشکی ورزشی بیایند و برنامه‌های خود را در بعضی از موارد با این فدراسیون تطبیق دهند چرا که فدراسیون پزشکی ورزشی در استان‌ها و در مرکز فعالیت‌های خوبی انجام داده و افراد خوبی را در زمینه تغذیه و روان‌شناسی آموزش داده است.

داورزنی همچنین در حاشیه این مجمع در جمع خبرنگاران افزود: عمر ورزش قهرمانی کوتاه است و برخی از این طیف ورزشکاران با مشکلاتی که دچار آن می شوند از این عرصه کنار می روند بنابراین طرحی در دست پیگیری است تا ورزشکاران از بیمه بیکاری و مستمری همیشگی بهره برند. برنامه ریزی مستمر و همیشگی همراه با استفاده از دانش و فناوری روز دنیا می تواند در ورزش قهرمانی نقش زیادی داشته باشد.

معاون وزیر ورزش و جوانان باشگاههای خصوصی و سامانه باشگاهداری حرفه را نیز از عوامل توسعه و پیشرفت ورزش قهرمانی ذکر و بیان کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که کارهای باشگاهی توسط بخش خصوصی و مردم انجام شود و آنها با یکدیگر رقابت کنند.

وی گفت: اداره امور باشگاهها در کشورهای بزرگ توسط مردم انجام می شود و دولتها فقط نقش نظارتی ایفا می کنند. دولت در هیچ جا رقیب بخش خصوصی نیست و تا زمانی که بعضی باشگاهها از منابع دولت و برخی از منابع مردم استفاده کنند رابطه ای ناعادلانه برقرار است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.