پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲

نقش ویتامین D۳ بر پیشگیری و بهبود بیماری پارکینسون

دکترسیدامیدپرچیکلایی

به تازگی کشف شده است که ناکافی بودن ویتامین D به پاتوژنز و پیشرفت بیماری پارکینسون کمک می کند. نشان داده شده است که مغز موش های دچار کمبود ویتامین D از ضخامت قشری کمتری برخوردار است که می تواند منجر به اختلالات عصبی و حرکتی شود.

یکی از شایع ترین اختلالات سیستم عصبی، فلج رعشه ای یا پارکینسون می باشد. بیماری پارکینسون با علائمی مانند کندی حرکت، سفتی و سختی عضلات، لرزش، اختلال تعادل و کاهش پیشرونده در عملکرد همراه است. این بیماری که به طور عمده در افراد بالای ۵۰ سال بروز می نماید، یکی از علل شایع ناتوانی در سالمندان است. علت این بیماری هنوز بدرستی مشخص نیست، ولی احتمال دخالت عوامل ژنتیکی(به میزان کمتر) و عوامل محیطی مختلف نظیر شغل کشاورزی، مصرف آب چاه، زندگی روستایی، تماس با حشره کش ها در سبب شناسی این بیماری مطرح می باشد. در حال حاضر کمبود داروهای مؤثر بر حفاظت عصبی که فرآیند تحلیل نرونی را متوقف کنند احساس می شود. داده های متعددی نشان می دهد که مغز بافت هدف برای اقدامات ویتامین دی (VD)  است. این هورمون استروئیدی نقش مهمی در سیستم عصبی از جمله، تمایز، تنظیم کلسیم، همئوستاز، مدولاسیون، آزاد کردن نروتروفین ها و فعالیت ژن های مغز و آنزیم های متابولیک انتقال دهنده عصبی دارد. در تحقیقات مختلف مشخص شده است که کمبود ویتامین D می تواند در بروز و گسترش بیماری پارکینسون نقش مهمی داشته باشد. کمبود ویتامین D  با روزانه ۲۰ دقیقه قراگیری در معرض نور خورشید و مصرف غذاهای غنی از این ویتامین می تواند جبران شود.

سید امید حمیدی پرچیکلایی مسئول کمیته آموزش و پژوهش هیأت پزشکی ورزشی استان مازندران

منبع:

حمیدی پرچیکلایی سیدا مید، فلاح محمدی ضیاء، حاجی زاده مقدم اکبر. اثر حفاظتی چهار هفته تمرین روی نوارگردان همراه با مصرف مکمل ویتامین بر سطح رشد عصبی(NGF) در جسم مخطط موش های پارکینسونی. فیزیولوژی ورزشی. بهار ۱۳۹۵ :۸(۲۹)۱۰۲-۹۱ 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.