شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱

خوزستان صاحب کلینیک تخصصی پزشکی ورزشی می شود

دکتر بنی جمالی: سیاست تمرکززدایی را ادامه می دهیم/حیدری: با تهدید کنندگان سلامت محیط ورزش برخورد جدی می کنیم

۲۰۰ هزار ورزشکار خوزستانی ساماندهی شدند

محمد بنی جمالی

دبیر فدراسیون پزشکی ورزشی و مدیرکل ورزش و جوانان استان خوزستان در مجمع انتخابات هیات پزشکی ورزشی استان، بر لزوم توسعه بیش از پیش خدمات سلامت محور به ورزشکاران استان تاکید کردند.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی پزشکی ورزشی ایران، مجمع انتخابات هیات پزشکی ورزشی استان خوزستان در شرایطی به ابقاء دکتر منصور روزدار در راس این هیات رای داد، که دکتر محمد بنی جمالی، دبیر فدراسیون پزشکی ورزشی، در این مجمع با اشاره به این نکته که در هفته های گذشته فدراسیون پزشکی ورزشی یکی از سیاست های خود را با افتتاح حدود ۱۰ زیر ساخت پزشکی ورزشی در نقاط مختلف کشور پیگیری کرده است، لزووم توسعه زیر ساخت های پزشکی ورزشی در نقاط مختلف استان خوزستان را خواستار شد.

دکتر بنی جمالی تصریح کرد:هیات های پزشکی ورزشی به عنوان بازوان اجرایی فدراسیون محسوب می شوند. ما در ۱۴ ماه گذشته تمرکززدایی را در دستوذر کار داشتیم، باید استان ها را نیز تجهیز کنیم که در این راستا هم از دکتر روزدار می خواهیم که علاوه بر تجهیز مرکز استان، شهرستان ها نیز مورد توجه قرار بگیرند و به این صورت نباشد که ورزشکار جهت ارائه خدمات، از نقاط دور دست استان به مرکز استان و حتی تهران مراجعه کند.

دبیر فدراسیون پزشکی ورزشی گفت: ‌تا جایی که توانسته ایم به استان ها کمک کرده‌ایم و بودجه ای که بوده را بیشتر از این که در تهران صرف کنیم برای استان ها در نظر گرفته ایم. به هر حال ما می دانیم در استان ها کارکردن سخت است و به مشکلات واقف هستیم.

وی خاطرنشان‌کرد: ‌ما برای سومین سال متوالی بحث تعرفه کارت بیمه ورزشی را ثابت نگه داشتیم، یک ساله شدن کارت بیمه ورزشی را هم داشتیم که این نیز بسیار به ورزشکاران کمک می‌کند. ما برای دسترسی راحت‌تر ورزشکاران به کارت بیمه ورزشی، بحث صدور کارت آنلاین را هم داریم.

دکتر بنی‌جمالی خطاب به رییس هیات پزشکی ورزشی خوزستان، ادامه داد: ان‌شاءالله با برنامه‌ریزی دقیق و تعاملی که بین شما و مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان وجود دارد، بحث ارائه خدمات به ورزشکاران انجام شود.

وی افزود: ‌هیات‌ها بسیار کار می‌کنند ولی ورزشکاران خیلی آگاهی ندارند. ما می دانیم استانی مانند خوزستان، کمیته روانشناسی قوی دارد و می تواند بسیار خوب به ورزشکاران خود خدمات ارائه دهد و شاید اطلاع رسانی مناسبی انجام نمی شود و ما نیز در فدراسیون باید این موضوع را مدیریت کنیم.

حیدری:با عرضه کنندگان مواد نیروزا به شدت برخورد می کنیم

در این مجمع افشین حیدری، مدیرکل ورزش و جوانان استان خوزستان نیز با تبریک به دکتر منصور روزدار که با اکثریت آرا برای چهار سال دیگر در سمت خود ابقا شد، اظهار کرد: ‌برنامه پیشنهادی دکتر روزدار خوبی است، البته می تواند بهتر و کامل تر هم شود و یک سری تضادها نیز در این برنامه وجود دارد. همچنین باید بگویم در بحث راه اندازی مرکز فیزیوتراپی در خدمت دکتر روزدار خواهیم بود.

وی ادامه داد: خوزستان یکی از استان های خاص در بحث فعالیت‌های ورزشی، به ویژه در بعد قهرمانی است، بنابراین می طلبد که در استان خوزستان برای حفاظت از سلامت ورزشکاران و همچنین امنیت جامعه ورزشی در بحث دوپینگ که مقوله بسیار بد و فراگیری شده است و به شان اجتماع و جامعه هم آسیب می زند، ابزارهای لازم وجود داشته باشد.

مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان در پی پیشنهاد جواد حردانی، ورزشکار پارالمپیکی استان جهت افتتاح مراکز تخصصی با توجه به بحث ریزگردها و آلودگی هوا در خوزستان، گفت:‌ حردانی پیشنهاد خوبی داد و حتما با توجه به مشکل ریزگردها، بحث کلینیک‌های تخصصی در استان‌هایی که با این مشکل مواجه هستند، می تواند به سلامت ورزشکار کمک کند. همچنین از دوستان فدراسیون می خواهم که اهمیت این اقدام را برای ستاد بحران کشور جا بیندازند. این مهم می‌تواند یک فرصت برای استان خوزستان در زمینه راه اندازی کلینیک باشد.

وی همچنین در خصوص نظارت بر باشگاه‌ها، عنوان کرد:‌ باید بپذیریم که سودجویی باعث شده که خیلی از خانواده ها آسیب ببینند. پدران و مادران زمانی که فرزند خود را به باشگاه می‌فرستند، به این اعتماد می‌کنند که در آنجا هیاتی بر عملکرد باشگاه نظارت و از سلامت فرزندش مراقبت می کند، پس مسئولیت هیات پزشکی ورزشی در این بخش سنگین است.

حیدری با اشاره به عرضه دارو و مکمل ورزشی در برخی باشگاه ها، گفت: با هیچ کسی تعارف نداریم. جامعه باید به ما اعتماد کند و ما نیز باید این اعتماد را به مردم بدهیم که هر کسی تخلف کند، با آن برخورد می‌کنیم.

وی افزود: برخی مواقع ناآگاهی به دلیل عدم دسترسی خوب به منابع اطلاعاتی باعث می شود که اشتباهی رخ دهد و گاهی اوقات، این اشتباهات برای یک جامعه گران تمام می شود، پس آموزش باید در دستور کار رییس هیات پزشکی ورزشی استان باشد. همچنین در بحث توسعه فضاهای فیزیکی هم باید بگویم که اداره‌کل ورزش و جوانان خوزستان به هیات پزشکی ورزشی استان کمک می‌کند و آن را تنها نمی‌گذارد.

رشد ۲۰ هزار نفری ساماندهی ورزشکاران در خوزستان

‌مظفر علیشائی، معاون توسعه ورزش اداره‌کل ورزش و جوانان خوزستان نیز در این مجمع گفت: ‌در زمان مدیریت دکتر منصور روزدار در هیات پزشکی ورزشی استان، چند رکورد در کشور به ویژه در آمار بیمه شدگان ورزشی داشتیم. امسال بیش از ۲۰۰ هزار نفر بیمه شده ورزشی داریم، در حالی که این آمار در سال گذشته ۱۸۰ هزار نفر بود و امسال تقریبا ۳۰ هزار نفر افزایش یافته است.

معاون توسعه ورزش اداره‌کل ورزش و جوانان خوزستان بیان کرد: خوشبختانه رییس هیات و همکارانش در تمام مراحل با مصدومان همراه بودند و همیشه این افراد را مورد حمایت قرار دادند.

وی گفت: همچنین بحث عمده ای که ما داشتیم، نظارت و سلامت باشگاه‌ها بود، چرا که اگر زودتر وارد این بخش نشویم، بعدها آسیب های بزرگ تر و خسارت جبران ناپذیری به ورزش می زند. اگر بی اعتمادی نسبت به ورزش در باشگاه‌ها به وجود بیاید، پاک کردن فعل مقدس به نام ورزش از این ناخالصی‌ها خیلی سخت خواهد شد. به همین دلیل از ابتدا، برنامه مدونی در این خصوص داشتیم و دکتر روزدار نیز در این راستا به ما کمک کرد، ضمن اینکه ۶۰ بازرس به صورت محسوس و نامحسوس در سراسر استان به صورت مرتب باشگاه‌ها را بررسی می کنند.

وی افزود: هر ساله در بحث تشویق، باشگاه‌ها را مدنظر داریم و سال گذشته نیز از ۶۳ باشگاه که شاخصه های مدنظر ما را داشتند، تقدیر کردیم. همچنین امسال ۵۰ باشگاه به دلیل عدم دارا بودن شاخصه‌های لازم، پلمب شدند و به ناچار مجبور شدیم که این کار را انجام دهیم و می خواهیم بگوییم که اگر باشگاه متخلفی را مشاهده کنیم، با آن برخورد می‌کنیم و پلمب خواهد شد.

وی خاطرنشان‌کرد: خوشبختانه در برنامه های رییس هیات استان، اتفاقات خوبی وجود دارد و باید بگویم قرار است با حمایت هایی که صورت می گیرد، یک مرکز تخصصی طب ورزشی یا کلینیک پزشکی ورزشی در استان افتتاح شود تا جمعیت مورد پوشش و همچنین ورزشکار و غیر ورزشکار با خیال راحت بیمه شوند و از امکانات این مرکز استفاده کنند.

در مجمع انتخاباتی هیات پزشکی ورزشی استان خوزستان  دکتر منصور روزدار با کسب ۱۵ رای به مدت چهارسال در راس هیات پزشکی ورزشی خوزستان ابقا شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.